Forskel på håndbetjent motorstyring og termorelæ

Nogen der kan forklare mig hvad forskellene er på håndbetjent motorværn og termorelæ. Kan ikke rigtig finde frem til et godt endeligt svar på nettet og hører flere forskellige forklaringer fra forskellige personer.
Håber i kan hjælpe. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det er sikkert ikke entydig, derfor kommer der måske forskellig svar. 
Jeg vil mene at termorelæ er motorbeskyttelses delen som sidder sammen med en kontaktor og samlet kalder man det magnetbetjent motor værn. 
Så termorelæ måler motorens strømforbrug i alle 3 faser men har kun en 1 pol afbryde funktion som så afbryder styrestrøm til kontaktoren som oftest sidder lige ovenfor. 
Hvis jeg søger på nettet så er der også lidt delte definitioner. F.eks. skriver Avexperten en lang forklaring at man kan bruge termorelæ i en tavle til at sikre sin installation imod overstrøm. Men det eneste de vil sælge af termorelæer egner sig kun til at sætte sammen men en kontaktor som jeg beskriver det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Håndbetjent motorstyring og termorelæ er 2 forskellige ting, der bruges sammen. Du har en “håndbetjent” kontaktor hvorpå der er monteret et termorelæ. Den kombination bruges til manuelle opgaver, f.eks. en stor brændekløver.
Magnetbetjent motorværn hvor kontaktoren styres af en magnetspole, bruges til ting der automatisk skal gå i gang, f.eks. egen vandforsyning. Også her sidder termorelæet monteret på kontaktoren.
Kontaktoren - håndbetjent eller elektrisk styret - bruges til at tænde og slukke for strømmen til din elmotor.
Et termorelæ bruges til at beskytte din motor mod overbelastning. Termorelæet afbryder også hvis der mangler en fase.

Søren O
Det første billede viser et håndbetjent motorværn/termorelæ uden indbygningskasse. Som du kan se er der en blå knap til indkobling og en rød til stop. 
Billede nummer to viser en kombination af en kontaktor og termorelæ. Her er termorelæet, som er den nederste del, forsynet med en kontakt, som er forbundet med styrekredsen og kobler kontaktoren ud.
For begge typer gælder at strømmen opvarmer et bimetal, og bliver strømmen større end den indstillede værdi kobler termodelen hovedkontakterne ud.


fase
Den sidste type der vises, i indlægget over. Kan  foruden motorværn, også bruges  som strømfaldsrelæ til maskiner. Forstået på den måde hvis strømmen afbrydes ved hovedkontakt, eller strømsvigt, så starter maskinen ikke op når der er strøm på igen, før man trykker på den grønne knap.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg er ikke helt enig med Fabrin i hans billed tekst.
Det øverste billede vider et termorelæ, ligesom den nederste del på det andet billede blot ikke samme fabrikat.
Herunder et hånbetjent motorværn. 
Forskellen er at den jeg viser afbryder alle 3 faser, hvorimod termorelæ som på Fabrins 1. billede måler strømmen men afbryder ikke direkte men afbryder styrestrøm ( hvis ellers det er korrekt monteret)  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Helt kort:

Termorelæ: Sikring mod overbelastning af en 3-faset motor. Det fungerer som en langsomt regerende automat sikring. Løse termorelæer kan ikke bruges alene. De skal være forbundet til en kontaktor (kraftigt relæ). Et sådan sæt bruges fx i en 3-faset kompressor, hvor start og stop styres af en pressostat.

Håndbetjent motorværn: Termorelæ sammenbygget med en trefaset afbryder, der kan betjenes manuelt. Kan uden yderlige udstyr bruges til at starte en 3-faset motor i fx en spånsuger.
Erik, det skulle selvfølgeligt have set sådan ud.  


fase
Fabrin: Ja da 
Jeg retter det kun for ikke at så tvivl om noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er fint nok.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis