Granitskærver på eksisterende asfalt

Hej,

jeg står overfor, at skulle have gjort min nuværende indkørsel pænere. PT ligger der asfalt som blev lagt da huset blev opført i 72'. Det er slidt hullet og gammelt. 

Kan jeg smide fiberdug ovenpå, sætte en stenkant på begge sider af asfalten og så fylde granitskærver i? 
Jeg tænker at bore en masse huller i asfalten, så vandet kan sive væk. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  

Tror det hele vil "skøjte" rundt, med fiberdug og skærver.

Måske skærverne vil "bide" sig fast i asfalten, hvis du ligger den direkte på asfalten, nok mest effektiv på en varm sommerdag hvor asfalten er varm og blødere.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 17-02-2024 16:32:05

Velkommen på siden  

Tror det hele vil "skøjte" rundt, med fiberdug og skærver.

Måske skærverne vil "bide" sig fast i asfalten, hvis du ligger den direkte på asfalten, nok mest effektiv på en varm sommerdag hvor asfalten er varm og blødere.

 Men hvor skulle det skøjte hen når der er kantsten hele vejen rundt

Det vil skøjte i hen i bunker. Jeg ved ikke hvad den fiberdug skal gøre godt for.
 Du har sikkert set at man spreder skærver ud på veje, og så nedsætter farten til 30 km/t i en periode. Så er det bilerne som tromler det ned i asfalten. Der skal ikke bores huller, for under asfalt er der sikkert stabilgrus som ikke leder vandet ret godt væk. Hvis der er fald på så kan vandet stadig løbe væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og husk at faldet i din indkørsel ikke må lede vandet ud i vejens kloakker.
Det vand der falder på din grund skal dine kloakker føre væk, det vand der falder på vej og fortov skal ejer af disse, som oftest det offentlige, føre væk.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
@Elmand
Nu blander du 2 ting sammen. Når vejmyndighederne tilsætter skærver, er det normalt for at levetidsforlænge mindre befærdede veje. Det kaldes en “OB belægning” (overflade behandling). Her udsprøjtes en forseglende klæbemasse, hvor der så efterfølgende udstrøes “skærver”.

Jeg er enig i blot at udlægge granitskærver oven på eksisterende belægning, hvis ellers overfladevand kan løbe væk. Ellers få gravet eksisterende asfalt bort. 

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 18-02-2024 09:04:08

@Elmand
Nu blander du 2 ting sammen. Når vejmyndighederne tilsætter skærver, er det normalt for at levetidsforlænge mindre befærdede veje. Det kaldes en “OB belægning” (overflade behandling). Her udsprøjtes en forseglende klæbemasse, hvor der så efterfølgende udstrøes “skærver”.

Jeg er enig i blot at udlægge granitskærver oven på eksisterende belægning, hvis ellers overfladevand kan løbe væk. Ellers få gravet eksisterende asfalt bort. 

 Hvis jeg bare hælder granitskærver ovenpå, hvordan undgår jeg så, ukrudt nedefra.. der er kommet ukrudt op gennem den eksisterende asfalt flere steder.. 


Ja det ville være lækkert at kunne grave eksisterende asfalt bort, men med 250m2 er det dyrt at skaffe sig af med 
De fleste asfaltværker tager vederlagsfrit imod gammelt asfalt fra deres entreprenørkunder. Prisen for “jomfruelige” materialer er så høj at genbrug er rentabelt.
Hvis du fjerner den gamle asfalt giver det mening med fiberdug under granitskærver.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis