Reelt forbrug på varmeblæser

Hej 
Håber ikke spørgsmålet er off-topic. - nok et spørgsmål ​til elektrikere mm.

Skal til at skrive projekt, hvor i jeg mangler lidt information omkring det reelle strømforbrug på en varmeblæser

Varmeblæseren er en 400V 6kW, som kører på fuld effekt døgnet rundt.
Den er opstillet i en uisoleret rum, og skal blot holde rummet på ca. 20 grader.

Kan man måle hvor meget strøm den ca. bruger pr. time ? (Den kører hele tiden med blæs på) - er der normalt er termostat indbygget, som der slår fra når ønskede temperatur fra ?
Eller ​hvis man nu måler det faktiske forbrug til ​f.eks. 5,5kW - ville det så ligge stabilt hele tiden ?

På forhånd tak,

Med venlig hilsen

Thomas

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe en smart plug som via en app kan fortælle dig hvor meget strøm der bruges. Der er mange producenter af smart plugs, så hvis du ikke allerede har en præference kan du vælge den billigste. 
Hvis varmeblæseren på 6 kW kører med fuld effekt døgnet rundt, kan den ikke holde en bestemt temperatur.

Hvis man skal holde en bestemt temperatur, skal der være noget styring, der tænder og slukker varmeblæseren.

Det gennemsnitlige strømforbrug vil være afhængigt af hvor meget varmeblæseren kører.

Hvor meget den kører vil være helt afhængig af udetemperaturen. Kører den halvdelen af tiden ved 10 grader udenfor, vil den køre hele tiden ved 0 grader. For at måle det gennemsnitlige forbrug kan du bruge 3 faset måler. De er ret dyre. Det billigste er nok at købe en almindelig elmåler (bimåler).

Hvis du kender U-værdien for skurets byggematerialer, kan du beregne forbruget i gennemsnitlig kW for en bestemt udetemperatur.
I dag koster strømmen ca. 1,75 kr i snit med afgifter. Hvis den kørte for fuld kraft hele dagen, ville det koste ca. 250 kr i døgnet med de priser.
@Gode Ven
Hvor køber du strøm til kr 1,75 / kwh ?

Sidder lige med en faktura fra Ewii for december måned. Min pris er 2,24 kr / kwh. (Eks. abonnement).

Søren O
Dit spørgsmål kan deles op i to svar.
1. Hvis varmeblæseren er uden termostat er forbruget 6kW x 24h = 144kWh/døgn. Prisen multipliceres med kWh prisen
2. Hvis varmeblæseren er med termostat, er du nødt til at måle den forbrugte effekt.

fase
Annonce
@Søren O
Det er gennemsnitsprisen, jeg skal betale i dag til Energi Fyn. Jeg afregner timebaseret.
Takker for svar

Med venlig hilsen

Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis