Lidt nybegynderhjælp til afløbs-rørføring

Har købt nyt hus i hvilken forbindelse vi har haft det gamle køkken nedtaget og eftermonteret igen (samme køkken). Jeg har dog mistet afløbsinstallation under køkkenvask, så den skal jeg lave forfra. Jeg kunne hidkalde en VVS'er, men hvorfor ikke lave det selv? :-) Jeg har svært ved at danne mig overblik over de forskellige rør, hvad passer sammen, hvordan forlænger man, osv. Jeg har vedhæftet et billede af skabets indhold, hvor det kan ses at
a) udgang fra køkkenvask er Ø40 og løber vandret ud (kan drejes 360 grader),
b) udgang fra opvaskemaskine er Ø32
c) afløb er Ø50
d) total højde fra køkkenvasks udgang til afløb er ca. 40 cm

Langt de fleste standardvarer antager en "lodret" udgang fra køkkenvask, så jeg skal vel have noget der kan dreje .. formoder jeg .. en indkøbsliste kunne se således ud:
- Afløbsvinkel, 1 1/2" x Ø40 mm (link)
- Intra køkkenvandlås 1 1/2" (link)
- Wafix afløbsrør i grå 50mm - 50 cm (link)

Men hvordan passer gevind sammen? Hvordan får jeg afløbsrører til at sidde fast på afgang fra køkkenvandlås? Er jeg på rette vej? :-)

God aften.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag hen i byggemarkedet og kig på sagerne. Afløbsvinklen går over i ø 50 og passer derfor ikke til gevindet på din vandlås. ​

Søren O
Du skal bruge faste rør (ikke flex), så vandlås holder sig selv.
Du vælger vandlås og forskellige forskruninger med det rigtige gevind, der alle passer til den rørdiameter du bruger.

Ofte sælger byggemarkederne sæt, hvor det meste er i. Du skal måske tilkøbe forskruninger til vask eller afløb, hvis dem i sættet ikke passer eller har den forkerte bukning. Du skal forvente at rør skal afkortes, så de passer.
Gå i Silvan, så kommer der en og spørger om han kan hjælpe med noget,
Du viser ham billedet og siger, jeg skal bruge afløbsrør herfra og dertil.

Venlig hilsen
Knud
I et bygge marked skal du spørge efter en afløbs ekspert. Ellers får du alt mulig bundet på ærmet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis