Revne i væg. Hvad ville I gøre?

Hej. Jeg vil gerne lige høre, hvad I ville gøre I denne situation.

Jeg er ved at lægge gulv i et værelse, og i den forbindelse har jeg fjernet fodpanelerne. Her ser jeg en vandret revne i væggen bag et fodpanel.

Revnen er ca. 110 cm lang, og den går vandret langs gulv. (Se billeder)

Væggen er en 7,5 cm tyk indervæg af Siporex/gasbeton.

På den anden side af væggen er der en brusekabine med vådrumssikring og fliser.

Her kommer spørgsmålet: Ville I bore huller ind i revnen og sprøjte reperationslim ind? (Det er lidt vanskeligt da ca 50 cm af revenen går meget tæt på betongulvet)

Eller ville I bare lade revnen være, og sætte fodpanel på? (Revnen bliver jo dækket af fodpanelet).

Jeg hælder mest til at lade revnen være, da jeg oplever et vist pres fra konen om at få projekt nyt gulv færdigt her i ferien. Men jeg vil gerne høre jeres holdninger, også i forhold til væggens stabilitet.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bør udbedre skaden så den ikke udvider sig. Injicer noget gasbetonlim i revnen gennem forborede huller. Så lang tid tager det heller ikke. Jeg lægger mærke til, at der er en brusekabine på den anden side af væggen. Så derfor.

fase
Pas på evt slanger til armatur også når der monteres fodlister.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej S.Fabrin og johnm

Tak for svar. 

Som johnm skriver, så kræver det jo en del forsigtighed at bore hullerne til limen, da der jo netop løber rør til amatur i væggen. Det var også en af grundene til, at jeg hældte mod at lade revnen være. Det bliver også vanskeligt at bore huller så tæt på betongulv. Men min bekymring er jo netop som S.Fabrin skriver noget med stabilitet. Badeværelset er lavet i 2018, før vi købte huset, og jeg kan ikke se nogle revner på fliser eller fuger i brusekabine. 
Der er ingen problemer med at bore huller tæt på gulvet. Boremaskine holdes skrå og så fordeler limen sig som den skal.  Jeg ville nok bare skrabe med en mejsel 2-3cm ind og så sprøjte den lim ind i revnen. Eller fuge med fliselim hvis det er det der lige står på lager.
Det skal ikke tage mere end 1 times tid så "statsminister"  stadig er tilfreds og du har god samvittighed.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej elmand

Tak for svar. 
Jeg kan godt lide din tanke om at skrabe revnen op. Jeg har dog læst lidt på vejledningen til h+h reperationslim, og der står, at man skal bore huller ind i revnen. Jeg tænker også, at det måske bliver vanskelig at få presset limen ind i revnen, hvis jeg kradser den op.

Er der nogen der har erfaring med h+h reperationslim?
Kunne jeg eventuelt forsigtigt lave hullerne et par cm ind i væggen med en stjerneskuetrækker (for at passe på vandrør) og så sprøjte limen ind? Bare en tanke.
Og hvordan med spidsen til fugepatronen, skal den skæres af så den er lidt større end hullerne, eller skal den ind i bunden af hullerne?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Og nu ser jeg, at hvis jeg skal købe h+h reparationslim til fugepistol, så skal jeg køre til et byggemarked ca. 45 minutter væk  
Jeg kan dog købe Ytong Fix Lim på 300 ml tube til fugepistol i et byggemarked 20 minutter væk. Tror I, at det er lige så godt som h+h, og kan Ytong også bruges indendørs?
Ja, du kan bruge Ytong limen på samme måde som lim til gasbeton.

fase
Det er meget nemt at sprøjte ind i en udvidet revne. Men der kan også bores bare ikke så dybt at du rører vandrør på den anden side. Det er faktisk ikke så kritisk, med den revne så bare du får gjort lidt så er det ok. 
Hvis det skal gøres hurtig så må fruen afsted efter Y tong lim. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen. 

Jeg valgte at tage turen efter h+h reparationslim. Jeg fik sprøjtet en del ind i revenen, uden at bore dybe huller, og jeg tænker, at det var det der skulle til. Limen var mere tynd i konsistensen, end jeg havde regnet med, og der kom en del ud af revnen. Men jeg tænker, at den også nemt kan trænge ind i revnen, når den er så tynd.

Nu mener jeg, at den revne er sikret. Efter at have kigget grundigt på revnen, så vil jeg også vurdere, at den har været der i mange år. Jeg kan se en klat vægspartel, som dækker revnen og gulvspartel som er kommet op på revenen for mange år siden, og der kan man ikke se revnen.

Men som I skriver, nu kan jeg komme fodpanel på uden at skulle bekymre mig om den.


Har lige fjernet tapet i et rum med 10 cm gasbeton indermur, her var flere revner bag tapetet, selv og tapetet ikke var revnet.
Så du kan godt risikere der er flere revner..
Den ene væg er der badeværelse på den anden side, hvor der er fliser på vægen, her er intet at se af revner, i fliser eller fuger.. (fliserne ​har siddet der siden muren blev lavet)

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også