Svamp på underside af tag

Hej LDS folk,

Vi er ved at sætte isolering og loft op i vores garage.
Mrn grundet nogle ting, blev 6 af de 10 baner mellem spærne i loftet lukket af med isolering og dampspære. 
Men de sidste 4 baner fik kun isolering 3/4 op.
Jeg så der var kommet lidt svamp oppe i den åbne del, hvilket jeg har vasket med rodalon. 

Men da jeg så kigger ned igennem den luft sprække (de 5cm) der er mellem isoleringen og tag brædderne, ser jeg der er en del svampe vægst.

Det er kun de baner, hvor isoleringen har manglet i toppen af loftet (min tanke er at varmen er steget op og suget ned langs taget og fugten har sat sig.

De baner med fuld isolering, ser ud til at være gået helt fri. 

Spørgsmålet er så... Hvis vi bare lukker af, med isolering og dampspære, vil svampen så dø af sig selv til sommer, fordi der er fin udluftning og der ikke kommer fugt op nede fra. 
Eller vil svampen kunne gøre mere skade? Den er jo på undersiden af taget og over dampspæren, så ikke i selve rummet. 

Håber nogen har lidt tanker og kan hjælpe. 

CS
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skimmelsvamp er naturligt forekommende i luften - det ligner, at du (som du selv anfører) har manglet en dampspærre og dermed er der skabt grobund for svampen. Normalt bør ventilationen klare det, hvis du ellers får stoppet tilførslen af fugt indefra… 

Mvh. Anders
Det vil være mit bedste bud - min nabo har lige haft problemet med at ventilationen i tagrummet ikke var nok pga. indblæsning af papiruld helt udover udhængsbrædderne, som var massive med nogle få ventilationshuller. Det har givet skimmel på lægterne i tagrummet. Tømreren har afmonteret udhængsbrædderne, flyttet lidt på vindspærren, sat nye udhængsbrædder op med bedre ventilation og dermed skabt højere luftudskiftning over tagrummet - og ifølge tømreren var det rigeligt til at det stopper igen.

Kondens opstår jo kun hvor varm og fugtig luft rammer en kold flade - din dampspærre skal jo netop sikre, at det ikke sker. Og du har jo kun problemet, hvor du ikke har monteret dampspærre (endnu) som jeg læser det.

Mvh. Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis