Har jeg lavet noget ulovligt her?

Hej Alle,
Vi har lige købt hus, og dette bliver min første post her, med min nyoprettede bruger. Vi kommer fra lejlighed, så der er pludseligt en masse nye opgaver!

Én af tingene vi gerne vil have i huset er smart afbrydere. Således vi kan have normale dæmpbare pærer, men styre dem i smarthome via afbryderen.

De fylder dog godt i Fuga dåser, selvom de dog er designet til det. (Det er disse)
https://www.proshop.dk/Lamper/Light-Solutions-ZigBee-drejelysdaemper-til-LK-250W/3004482

Jeg har fået dem alle monteret, men nogle af dåserne gik de enkelte ledninger igennem i midten af dåsen, hvor der var lavet et firkanten hul til formålet. Dette tog dybden i dåsen som jeg har brug for til afbryderen.
Det jeg så har gjort, er at trække de enkelte ledninger ud hullerne til selve installations kablet, og ind i den næste dåse under. Jeg har kun poppet de huller ud der allerede var i dåsen, jeg har ikke selv lavet om på dåserne.
Men jeg er i tvivl om det er lovligt at føre det enkelte kabel "ud af dåsen" og ind igen.
Jeg har uploadet nogle billeder af dåserne. Der er ingen af de enkelte kabler hvor enden er ude af dåsen. Alle ender / samlemuffer er inde i dåsen.

Jeg ser frem til at høre hvad i har at sige til det. :)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er enkelt-ledere uden den grå yderkappe, går den desværre nok ikke at føre dem ind i væggen og ud igen uden at bruge rør/mekaniskbeskyttelse.
Men du kan købe en meter eller to fem-leder kabel med yderkappe og bruge det i stedet, det må du gerne.

Uden for dåser skal det være dobbelt isoleret eller rettere det skal være overalt. Men dåsen udgør så den dobbelte isolering.
Så "løse " ledninger må ikke forvilde sig ud af dåsen. Der skal desuden være aflastning på kabler Det ses på det første billede som nogle "kløer" der går ind i yderkappen på kabel. 
Ja det kan blive så smart en installation så det bliver u-smart  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Suk okay. Der er et andet sted i huset hvor der er en grøn indmuringsdåse. Denne har ikke hullet imellem dåsen til kabelføring. Den har noget gummi i hullerne. Her er der også ført enkeltheder ud og ind i dåsen under. Er dette så også ulovligt?

I vores el tilstands rapport, der er der en 6 kontakter med denne bemærkning:
"Dåser bag stikkontakter og afbrydere er ikke installeret efter fabrikantens anvisninger. - Den medfølgende aflastning mangler i dåsen."

Er det egentligt den bemærkning der henviser til det jeg har lavet her?

Og til sidst et etisk spørgsmål. Jeg er ikke sikker på jeg selv kan lovliggøre installationen her. Det indebærer vel at tage dåsen ud af væggen, trække 5 leder kabel mellem hullerne, og forbinde alle ledningerne med samlemuffer, hvilket også tager plads. Måske lettere ville være at trække et plastik rør mellem hullerne, det ville også gøre det lovligt?

Er det jeg har lavet her decideret farligt, eller er det en af de ting som ikke følger reglerne præcist, "men som nok skal gå"?


ev elmand skrev den 04-02-2024 22:45:32

Uden for dåser skal det være dobbelt isoleret eller rettere det skal være overalt. Men dåsen udgør så den dobbelte isolering.
Så "løse " ledninger må ikke forvilde sig ud af dåsen. Der skal desuden være aflastning på kabler Det ses på det første billede som nogle "kløer" der går ind i yderkappen på kabel.
Ja det kan blive så smart en installation så det bliver u-smart  

 Det med aflastning ser jeg sjældent, nu jeg læste dette. Har skifter rammer for afbrydere og kontakter og nærmest allesammen var uden aflastning. Var reglerne anderledes før i tiden? (Altså sådan 30-40 år siden da jeg kan forstå, at du har været elektriker i ca det tidsrum)

Annonce
HrT: Reglen om aflastning og dobbelt isolering har været der "altid" undtagen omkring kontakter direkte i gerikt. Men den undtagelse blev jo taget væk for mange år siden.
Men aflastning kan udføres på forskellig måde. Er det indmurede dåser så kan kabel og rør jo ikke hives ud. Ved udvendige underlag og oppe i PL dåser kan kabler være fastgjort lige uden for dåse og derved aflastet. En overgang var der en kile som hakkes i indførings studs leveret med PL dåser. Men på billedet ses forfra dåser og der har der i mange år været medleveret sådan en "bondefanger" Altså en plast ring som man godt kunne stoppe kabel i udefra med man kunne ikke få den tilbage. 
Til Trådstarter:
Den grønne dåse med gummi er ret ny og kaldes AIR dåse. Her er det samme problematik. I de ældre typer ( bruges stadig meget) Er der en direkte kanal imellem dåserne og her er det ok at trække løse ledninger. 
Men ellers vil jeg påstå at det du viser på billedet er så rodet at det fylder mere end ved ordentlig montering. Det eneste som fylder lidt for meget er rigelig isolering på det kabel som kommer ind. Ledninger skal ikke forbindes med, de skal direkte i de tilhørende klemmer,  
Etik:  ÅH NEJ det er ikke nemt at svare på. Her kommer grimt eksempel som er forekommet: Hvis du laver en forlænger med stikprop i begge ender og et barn tager den forkerte ende i munden, Så er det langt værre, og efter min mening den direkte vej til spjældet. 
Der ligger din forseelse ikke.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-02-2024 16:14:28

HrT: Reglen om aflastning og dobbelt isolering har været der "altid" undtagen omkring kontakter direkte i gerikt. Men den undtagelse blev jo taget væk for mange år siden.
Men aflastning kan udføres på forskellig måde. Er det indmurede dåser så kan kabel og rør jo ikke hives ud. Ved udvendige underlag og oppe i PL dåser kan kabler være fastgjort lige uden for dåse og derved aflastet. En overgang var der en kile som hakkes i indførings studs leveret med PL dåser. Men på billedet ses forfra dåser og der har der i mange år været medleveret sådan en "bondefanger" Altså en plast ring som man godt kunne stoppe kabel i udefra med man kunne ikke få den tilbage.
Til Trådstarter:
Den grønne dåse med gummi er ret ny og kaldes AIR dåse. Her er det samme problematik. I de ældre typer ( bruges stadig meget) Er der en direkte kanal imellem dåserne og her er det ok at trække løse ledninger.
Men ellers vil jeg påstå at det du viser på billedet er så rodet at det fylder mere end ved ordentlig montering. Det eneste som fylder lidt for meget er rigelig isolering på det kabel som kommer ind. Ledninger skal ikke forbindes med, de skal direkte i de tilhørende klemmer,  
Etik:  ÅH NEJ det er ikke nemt at svare på. Her kommer grimt eksempel som er forekommet: Hvis du laver en forlænger med stikprop i begge ender og et barn tager den forkerte ende i munden, Så er det langt værre, og efter min mening den direkte vej til spjældet.
Der ligger din forseelse ikke.  

 Tak for svaret. Giver rigtig godt overblik og forståelse så jeg undgår at videreføre ulovligheder selv 

ev elmand skrev den 05-02-2024 16:14:28

HrT: Reglen om aflastning og dobbelt isolering har været der "altid" undtagen omkring kontakter direkte i gerikt. Men den undtagelse blev jo taget væk for mange år siden.
Men aflastning kan udføres på forskellig måde. Er det indmurede dåser så kan kabel og rør jo ikke hives ud. Ved udvendige underlag og oppe i PL dåser kan kabler være fastgjort lige uden for dåse og derved aflastet. En overgang var der en kile som hakkes i indførings studs leveret med PL dåser. Men på billedet ses forfra dåser og der har der i mange år været medleveret sådan en "bondefanger" Altså en plast ring som man godt kunne stoppe kabel i udefra med man kunne ikke få den tilbage.
Til Trådstarter:
Den grønne dåse med gummi er ret ny og kaldes AIR dåse. Her er det samme problematik. I de ældre typer ( bruges stadig meget) Er der en direkte kanal imellem dåserne og her er det ok at trække løse ledninger.
Men ellers vil jeg påstå at det du viser på billedet er så rodet at det fylder mere end ved ordentlig montering. Det eneste som fylder lidt for meget er rigelig isolering på det kabel som kommer ind. Ledninger skal ikke forbindes med, de skal direkte i de tilhørende klemmer,  
Etik:  ÅH NEJ det er ikke nemt at svare på. Her kommer grimt eksempel som er forekommet: Hvis du laver en forlænger med stikprop i begge ender og et barn tager den forkerte ende i munden, Så er det langt værre, og efter min mening den direkte vej til spjældet.
Der ligger din forseelse ikke.  

 Tak for svar Erik :)

Jeg har taget alle kablerne ud, og kommet krympeflex på der hvor de går ud af dåsen, det håber jeg tæller som dobbelt isolering. Jeg brugte dog varme pistolen, og den smeltede så bagenden af dåsen en smule... Kun udseende, dog er aflastning "kloen" løs nu. Dog kun på det label som har 5 ledere, hvor der eneste der bliver brugt er tænd ledning.

Det andet kabel hvor alle leder bliver brugt, det sidder stadig ordentligt.

Problematikken her var på to dåser, den anden dåse tror jeg bare jeg lader blive uden krympeflex, og så undgå en smeltet dåse. Eller måske en stor krympeflex, i stedet for at lave det på individuelle ledninger.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis