Metallampe uden jordforbindelse - muligt/tilladt/sikkert?

Hej LDS

Jeg har søgt rundt på forum og fundet en række emner, der ligger tæt op af mit spørgsmål, men uden at ramme det præcist samme emne. Jeg håber derfor, at der er nogen, der kan hjælpe med et godt svar.

Jeg har købt en række pendler af metal. Disse hænger ab fabrik fra en roset og med en ledning ned til selve lampen/pendlen. 
Ledningen er to ledninger, fase og nul.

I rosetten er der en jordforbindelse - dette er dog ikke isoleret tilsluttet lampen, men ser ud til kun at være for selve rosetten. Kan det passe, og hvorfor skal rosetten jordes hvis ikke selve lampen?

Af hensyn til æstetik/fleksibilitet vil jeg gerne tilslutte dem en lysskinne over spisebordet. 

Må/kan jeg nøjes med tilslutte den sorte ledning (nul, fase, ingen jord) uden om rosetten og direkte til en lysskinne, eller mangler jeg så en jordforbindelse eller anden funktion fra rosetten? 

Et datablad angiver lampen som havende "isolationsklasse 1".

Jeg ved at lignende spørgsmål har været stillet før, men jeg kunne som sagt ikke finde et emne, der gav mig svar på just dette.

På forhånd tak

Mvh. Daniel


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du piller bare rosetten med jordledning af og monterer ledningen i den klemme, der bruges til lysskinnen. Klasse 1 materiel er normalt beskyttet af HPFI/RCD relæ.

fase
Hej

Tusind tak for svar.

Bare for at være helt sikker: Det vil sige, at det er helt i orden, at jeg blot monterer lampen/ledningen uden jord direkte til lysskinnen? (i medfølgende klemme, men fortsat uden jord).

Skyldes det, at det er klasse 1 materiel og beskyttet af relæet?

Jeg har flere lamper, jeg gerne vil have monteret på samme måde - dog mindre pendler (køkkenet). Det er ligeledes metallamper.
Er det generelt gældende, at det er tilladt/sikkert at gøre det på den måde, eller hvornår bliver det nødvendigt med jordforbindelse?

Beklager hvis det er dumme spørgsmål.

Mvh. Daniel
Hvis du ser på, hvordan jordforbindelsen er lavet, vil du aldrig være beskyttet, fordi jordledningen ikke er ført til metaldelene på selve lampen. Der er forskellige krav til jordforbindelser rund omkring i verden. Den viste er i bedste fald uvirksom.

fase
Den komplette lampe er klasse 1 da der er monteret frie muffer i en metalkapsling, som principielt kan blive spændingsførende hvis en ledning hopper af.
Hvis du kunne købe denne lampe uden metalkapslingen ville ​den typisk være klasse 2 (dobbeltisoleret), som betyder at den ikke skal tilsluttes jord, da en ​afhoppet ledning ​vil befinde sig i ​en isoleret kapsling (i fx et lampeudtag eller en adaptor til lysskinnen). ​Typisk skal lysskinnen dog tilsluttes jord.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis