Køleskab danner is men køler ikke nok

Hej, vi har et knap 3 år gammel bauknecht krif3000 A integreret køleskab som ikke køler nok, jeg har prøvet at stille et glas vand i midten og det bliver ikke under 12 grader.
Ca en 1/3 af bagvæggen øverst fryser helt til is, samt køleskabet ikke danner vakkum og det "kører" konstant.
Jeg har både tjekket hængsler, tætningslister og afløbet det fejler intet, samt det er i vatter.
Har i nogen ide til hvad det kan være?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det ikke danner vakuum og der er is deride så er et 100 % Sikkert at det er din dørliste der er utæt...
Big Bam Boo skrev den 28-01-2024 10:56:39

Som mfrost skriver er det sandsynligvis dørlisten der ikke slutter tæt. Tjek at der ikke er noget der forhindrer døren i at lukke helt. Det kunne være noget med frontpladen der rammer mod. Prøv evt at pil frontpladen af.

 Jeg har skruet frontlågen af glide hængslerne, og tjekket listen, som bliver nævnt , men kan simpelthen ikke se nogen steder den er i stykker og den er fuldstændig rengjort

Tjek fordamper-radiatoren inden i køleskabet. Min var fuldstændig iset til, hvilket bevirkede at kompressoren kørte konstant og kølingen var dårlig.
Sidder nederst i mit køleskab inde bag et plastik-skjold. 
Hej, vi har et knap 3 år gammel bauknecht krif3000 A integreret køleskab som ikke køler nok, jeg har prøvet at stille et glas vand i midten og det bliver ikke under 12 grader.

Har du prøvet gøre lågen i køleskabet fri af lågen i køkkenelementet, så køleskabet kan lukkes helt. Køleskabet skal kun skubbes nogle få mm længer ind i skabet for at du får de nævnte symptomer. Når du har gjort lågerne fri af hverandre så kan du prøve tætheden af køleskabslågen ved at sætte et stykke papir i klemme mellem låge og køleskab og mærke om det let kan trækkes ud.


fase
Annonce
Hvor lang tid stod dit glas vand i køleskabet ?
Det skal jo nok stå indst natte over for at køle ned og ramme indenfor +/-1 grad.
Har du prøvet at fjerne isen fra fryselegemet? At der kommer is i fryseren tyder på at der kommer luft ind i fryseren og kondenserer 

it is better to burn out than to fade away
Når der er is på bagvæggen så køler den ikke så godt som den skal. Termostat "forlanger" 4-5 gr. Men køleskabet magte ikke at få det under de 10-12 gr. Det medfører så at kompressor kører hele tiden. 
Skabet afrimer kun når kompressor går i stå, så det hele er en ond cirkel. 
Du bliver nok nødt til at slukke skabet i nogle timer, og så med åben låge få den afrimet. Så sætter du i gang igen men uden lågen i køkken element. Så kan du mærke efter på nogle dage om det så er  i orden. 
Papir strimmel prøven er ikke nem at foretage hvis den yderste låge er monteret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 28-01-2024 15:55:10

Hej, vi har et knap 3 år gammel bauknecht krif3000 A integreret køleskab som ikke køler nok, jeg har prøvet at stille et glas vand i midten og det bliver ikke under 12 grader.

Har du prøvet gøre lågen i køleskabet fri af lågen i køkkenelementet, så køleskabet kan lukkes helt. Køleskabet skal kun skubbes nogle få mm længer ind i skabet for at du får de nævnte symptomer. Når du har gjort lågerne fri af hverandre så kan du prøve tætheden af køleskabslågen ved at sætte et stykke papir i klemme mellem låge og køleskab og mærke om det let kan trækkes ud.

 Den er afmonteret lågen og jeg har prøvet det med papiret, det trækkes ud som om lågen slet ikke er lukket.

ev elmand skrev den 28-01-2024 22:43:57

Når der er is på bagvæggen så køler den ikke så godt som den skal. Termostat "forlanger" 4-5 gr. Men køleskabet magte ikke at få det under de 10-12 gr. Det medfører så at kompressor kører hele tiden. 
Skabet afrimer kun når kompressor går i stå, så det hele er en ond cirkel. 
Du bliver nok nødt til at slukke skabet i nogle timer, og så med åben låge få den afrimet. Så sætter du i gang igen men uden lågen i køkken element. Så kan du mærke efter på nogle dage om det så er  i orden. 
Papir strimmel prøven er ikke nem at foretage hvis den yderste låge er monteret. 

 Lågen er afmonteret, og jeg slukkede for køleskabet ca kl 10 i går, og tændte for det inden jeg gik i seng, her til morgen var der 15 grader derinde. Det med papiret har jeg prøvet , det er som om lågen slet ikke er lukket når jeg prøver det, ingen modstand 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis