PRisoverslag for tisllutning til 3 faser

Hej Folkens

For noget tid tiden oprette jeg en tråd omkring en veninde jeg hjalp med hendes komfur/ovn og sikringer.

Hun har sprugt om jeg ikke endnu en gang vil hjælpe hende. Har i kloge hoveder et bud på hvad flg vil koste:

  1. Tilslutning til 3 faser i stedet for nuværende ene. (2 andre faser er tilgængelige i skakt/kabelbakke)
  2. Isætning af 3P+N 16A i stedet for de nuværende 2x 1P+N 16A
  3. Evt skift af én af de to eksisterende 13A automatsikringer med et kombirelæ
Nuværende: ny 3-faset måler, 1x RCD (3P+N), 2x 1P+N 16A (smelte), 2x 1P+N 13A (automat)

Hun har prøvet byggetilbud.dk hvor 1 elektriker har sagt hele målerrramme, måler og eltavle skal skiftes og måleren også selvom Radius siegr at det skal den ikke. Og der er krav om en tavle med minimum 2 rækker og alt i alt vil det koster ca 12.000 kr. Og at man ikke kan udskifte sikringer og ting i tavlen (hvaba?!)

Det synes jeg lyder af meget og ville umiddelbart selv vurdere det til ca 3 timers arbejde + dele -> ca 2300 (inkl det dyre kombirelæ) baseret på hvad jeg selv har fået lavet af lignende arbejde.

Hvad tænker i?

Love er minimumsiveauet
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du burde sætte et par billeder af den nuværende gruppe afsætning ind for min krystalkugle er til eftersyn,😁

fase
S. Fabrin skrev den 27-01-2024 21:21:12

Du burde sætte et par billeder af den nuværende gruppe afsætning ind for min krystalkugle er til eftersyn,😁

 Så er den der ;-). Hun er ikke skarp til billeder så de er nok ikke bedste kvalitet. Så jeg har skrevet ind hvad grupperne er.


Love er minimumsiveauet
Efter min bedømmelse kan tavlen godt bruges.
 Men det kommer lidt an på hvordan man fortolker regler. De nyeste regler siger siger at der skal være overspændings afbryder, 2 x hpfi og så anbefales 2 x 16 A gruppe til komfur, ovn og vaskemaskine.
Men man kan godt argumentere for at det er en mindre udvidelse og derfor kan man sikkert trække ny 4 leder kabel fra hovedledning i skakt/kabelbakke ind til klemrække i bunden af tavle. 
Og så udskifte HFI til HPFI sat nu 16 A gruppe. 
Så skal der sikkert trækkes kabel ud til komfur / ovn. 
Prisen er meget vanskelig at gætte på, d jeg ikke kan se hvordan man kommer i forbindelse med hovedkabel, 
Men et sted imellem dit gæt og så de 12,000 kr.
Og så er der en anden ukendt faktor om der skal betales mere i tilslutnings afgift til Radius. 
Det absolut allerdyreste er at få tilbud på sådan en opgave. Få det lavet på regning og acceptere kun at de starter hvis målertavle kan genbruges.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-01-2024 22:42:09

Efter min bedømmelse kan tavlen godt bruges.
 Men det kommer lidt an på hvordan man fortolker regler. De nyeste regler siger siger at der skal være overspændings afbryder, 2 x hpfi og så anbefales 2 x 16 A gruppe til komfur, ovn og vaskemaskine.
Men man kan godt argumentere for at det er en mindre udvidelse og derfor kan man sikkert trække ny 4 leder kabel fra hovedledning i skakt/kabelbakke ind til klemrække i bunden af tavle. 
Og så udskifte HFI til HPFI sat nu 16 A gruppe. 
Så skal der sikkert trækkes kabel ud til komfur / ovn. 
Prisen er meget vanskelig at gætte på, d jeg ikke kan se hvordan man kommer i forbindelse med hovedkabel, 
Men et sted imellem dit gæt og så de 12,000 kr.
Og så er der en anden ukendt faktor om der skal betales mere i tilslutnings afgift til Radius. 
Det absolut allerdyreste er at få tilbud på sådan en opgave. Få det lavet på regning og acceptere kun at de starter hvis målertavle kan genbruges.  

Der er HPFI nu og den ene 13A autogruppe kan vel skiftes til et kombirelæ. Så overholdes de 2x HPFI. Mht transiensbeskyttelse er CRL så høj at det ikke er nødvendigt.

Der er allerede trukket 2x 5G2,5mm2 ud til ovn og komfur (og nogle af stikkontakterne i køkkenet).

Så der anbefales en 3P+N til ovn og komfur og så en 1P+N til vaskemaskine? Vaskemaskinen er en ret lille nyere 4 liters model.

Radius siger at det ikke koster mere at få flere faser så længe måleren ikke skal skiftes - og det skulle den ikke sagde de. Så hvis målerramme og tavle ej helelr skal skiftes tænker jeg ikek det kan tage ret mange timer

Men så skal jeg vel betale for en time eller lign for at en elektriker kommer og tjekker det?

Det var også mest om det kunne betale sig at få gjort. Hendes underbo har slået to lejligheder sammen og har fået 3 faser. Så tænker det kan lade sig gøre uden at tage 15+ timer


Love er minimumsiveauet
Men så skal jeg vel betale for en time eller lign for at en elektriker kommer og tjekker det?
Betyder den sætning, at du selv vil lave ændringerne, eller hvordan skal den opfattes?

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 28-01-2024 08:53:23

Men så skal jeg vel betale for en time eller lign for at en elektriker kommer og tjekker det?
Betyder den sætning, at du selv vil lave ændringerne, eller hvordan skal den opfattes?

Nej Nej. Jeg ville aldrig rode med noget der var aut. arbejde. Blot at hun gerne ville undgå at skulle betale for at en elektriker kom og sagde at det hele skulle skiftes, hvis nu det ikke var nødvendigt. Når nu Radius siger en ting og en elektriker fra byggetilbud siger noget andet.


Love er minimumsiveauet
Du skal ikke få et tilbud på arbejdet. Få det lavet på regning, som ev elmand foreslår. Når man vil have et tilbud på en så lille opgave, er man nødt til at sikre sig, at arbejdet ikke giver underskud. Somme tider er jeg forbavset over, hvad folk vil have tilbud på. Nogle håndværkere giver et tilbud, der ligger så højt, at man ikke får arbejdet fordi tiden med at regne et tilbud er for lang til at det kan betale sig. Du kunne i stedet få et overslag, som må variere i prisen.

fase
S. Fabrin skrev den 28-01-2024 09:13:50

Du skal ikke få et tilbud på arbejdet. Få det lavet på regning, som ev elmand foreslår. Når man vil have et tilbud på en så lille opgave, er man nødt til at sikre sig, at arbejdet ikke giver underskud. Somme tider er jeg forbavset over, hvad folk vil have tilbud på. Nogle håndværkere giver et tilbud, der ligger så højt, at man ikke får arbejdet fordi tiden med at regne et tilbud er for lang til at det kan betale sig. Du kunne i stedet få et overslag, som må variere i prisen.

 Ja.. Det kan jeg godt se. Det er nok også mest fordi hun får så forskellige udmeldinger fra forskellige kidler og ikek vil vælge en elektriker der unødvindigt skifter tavle, målerramme og måler når det ikke er nødvendigt.


Love er minimumsiveauet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis