Dispensation til skur - do’s and don’ts?

Jeg er i processen med at søge byggetilladelse til et skur, som vil bryde med flere regler, se nedenfor. Jeg er i tvivl om, hvorvidt der er praksis for at visse regler håndhæves strengere end andre?

- tættere på skel end 2.5m (~50 cm fra skel)
- højere end 2.5m tæt på skel (2.65m)
- tættere på vej end 5m (gerne 3.5m)
- flere kvm på grund end 50 (65m2)
- min 15 cm over terræn

Er der nogle af disse ting der er no go og på forhånd umulige? Skuret vil ikke medføre skygge mod berørt nabo, hæk bibevares (krav i servitut), og mod vej erstatter det et ikke overdækket skraldeskur/hegn. Så æstetisk heller ikke en forringelse.

Kravene fremgår af servitutter/oprindelig lokalplan. Der er 80 dages sagsbehandlingstid, så vil gerne ramme rigtigt fra start og undgå at bede om dispensation for noget, der ikke er muligt. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Anyone? 👀😅
Ring og tal med teknisk forvaltning i din komune. De kan relativt hurtigt fortælle dig om det er dødfødt, og du slipper for af få ansøgningen retur for uddybende spørgsmål.

Pkt 1 er normalt ok hvis du er under 12 m bygning.
Pkt. 2 kræver sandsynligvis en tilladelse fra din nabo. ( sådan fik min nabo i hvert fald tilladelse )
Pkt.3 kravet er normalt min 2,5 m ved et helårshus.
Pkt. 4 afhænger af bebyggelsesprocenten, med mindre lokalplanen direkte forbyder mere end 50 m2 sekundære bygninger.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 28-01-2024 16:56:54

Ring og tal med teknisk forvaltning i din komune. De kan relativt hurtigt fortælle dig om det er dødfødt, og du slipper for af få ansøgningen retur for uddybende spørgsmål.

Pkt 1 er normalt ok hvis du er under 12 m bygning.
Pkt. 2 kræver sandsynligvis en tilladelse fra din nabo. ( sådan fik min nabo i hvert fald tilladelse )
Pkt.3 kravet er normalt min 2,5 m ved et helårshus.
Pkt. 4 afhænger af bebyggelsesprocenten, med mindre lokalplanen direkte forbyder mere end 50 m2 sekundære bygninger.

 Tak! Ringede til dem og fik - udover svar på spørgsmål - en del gode råd. Mest brugbart at gå området igennem og se om andre har lignende byggeri og så tjekke weblageret for deres byggesag. Virkelig flink kvinde jeg talte med. 


Så det var et godt råd 👍
Trivia: tjekkede weblager som anvist af teknisk forvaltning og det gav afklaring.

- byggelinie holder de hårdt på. Flere har fået afslag og måtte tilpasse pga af det.
- højden er der givet dispensation for enkelte steder. Dét giver derfor mening at søge om dét.
- afstand til skel mod nabo er meh. De går ikke op i dét, men går op i stier og vej.

Alt i alt et godt råd, der gav flere gode råd, som gav mere afklaring. 
Det der med byggelinje har jeg engang fået dispensation fra - noget med x meter fra vejmidte - i forbindelse med ombygning af en carport (udvidelse).

Den flinke medarbejder på kommunen sendt et eksempel på en tinglysning af deklaration, hvor kommune/amt whatever, kunne forlange carport nedrevet/flyttet uden udgift for kommune/amt.
​Senere reducerede jeg carporten, så der kunne holde en campingvogn på siden af carporten, og mange år senere i forbindelse med salg af ejendommen, fik jeg rettet byggetilladelsen af carporten til, samt slettet deklarationen (som ikke var aktuel mere).

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis