Batteri til solceller

hej alle sammen har et problem ved ikke hvilke batteri jeg skal vælge til mine solceller og hvilke en der var mest egnet den til 1429 har nok den bedste beskrivelse men det andet virker som om det er bedre og billigere tænker jeg skal købe tre batterier derfra er lidt væsentligt

På forhånd tusind tak
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilke solceller har du.?

 

Det virker som om at forskellen på de to batterier udover størrelsen er det her
Har du en laderegulator ?

 

Snup det på 120Ah, der får du største kapacitet for dine penge.

Elektronikteknikeren
Med et blybatteri er det vigtigt at det aldrig bliver helt afladet. Så man skal have en god styring, både til opladning og afladning. Ellers kan du risikere at skulle købe nyt batteri hver år.

I teorien vil et 100 AH 12 volts batteri kunne give 1200 Wh, men i paksis vil det være betydeligt mindre, hvis du ikke vil ødelægge dit batteri.

I stedet for en blyakkumulator og noget styring man bikser sammen, kan man vælge en færdig power-staion med litiumbatterier.  Det er betydeligt dyrere, men man får en bedre teknologi med en styring der er tilpasset batteriet, så det aldrig bliver overbelastet.  Det giver også andre fordele fx en korrekt angivelse af strøm på batteriet og indbygget 230V. Nogle typer kan tilsluttes direkte til solceller. De tager sig selv af spændingsforskelle, så man får maksimal udnyttelse, selv ved lidt sol.  

Der findes mange fabrikater. her er nogle eksempler:
https://www.avxperten.dk/powerstation/



Et 100 Ah batteri kan afgive 5A i 20h. Det er definitionen på Ah. Altså Ah er beregnet ud fra en afladning på 20h. En højere afladestrøm mindsker kapaciteten og en lavere afladestrøm øger kapaciteten.

fase
Og i praksis har man så halvdelen til rådighed, da dybdeafladning degraderer cellerne.

Fritidsbatterier er lidt bedre på dette punkt, end startbatterier, men man skal undgå scenariet alligevel.

Elektronikteknikeren
Ja GodeVen er inde på en mulighed jeg købte nedenstående i Elgiganten til 1100 - ja priserne svinger en del.  Det hele indbygget i en  kompakt, mobil enhed og tilpasset.

https://www.pricerunner.dk/pl/345-3202508393/Elvaerktoej/Jackery-Explorer-240-Sammenlign-Priser

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis