Korrespondance afbryder ledningssammensætning

Hej

Jeg har et spørgsmål ang. korrespondance.
Jeg har 2 afbrydere i hver ende af rummet og jeg vil gerne have, at man kan tænde og slukke ved hver afbryder.
Jeg har fået lampen til at virke og den kan tændes/slukkes på den enkelte afbryder - men afbryderne ''snakker ikke sammen'' 
Bag dåsen er der ved begge afbrydere en hvid ledning og 2 brune i toppen og en sort i bunden. 

De 2 sort ledninger fra begge afbrydere er samlet i en muffe i loftdåsen.
De 2 hvide ledninger er ført til brun (L) i lampen.
Blå til blå i lampen.
Jord til jord i lampen.

Hvordan får jeg det til at virke så afbryderne snakker sammen?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at sætte den sorte i klemmen med pil ind i begge afbrydere. De andre i pil ud.

fase
Og så skal de hvide ikke sidde sammen med brun i lofts dåse.
Vi kan kalde de sorte for mellem ledninger , og de skal så gå fra "pil ind" i den ene afbryder til "pil ind" i den anden. Derfor skal de sorte samles ved loftsdåse
Så kalder vi de hvide tænd ledninger, og skal så i en af " pil ud " klemmerne, ligeledes i begge afbrydere.
De skal samles ved lofts dåse og brun fra lampe skal samles med de hvide ( eller de monteres i M1 hvis der skal være et udtag.
De brune sættes i den anden " pil ud" i begge afbrydere, og som nu med en lille lus ned til stikkontakt. 
Ved lofts dåse skal de brune være samlet, og monteres i L i udtag hvis sådan en skal bruges.
Du har sikkert styr på blå N og gulgrøn Jord.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen. Jeg koblede de 2 sorte ledninger på L (brun) i plafonden og de 2 hvide ledninger samlede jeg i muffe i loftdåsen og så virkede det.
Ja ok med svar tilbage.
De sorte og hvide er netop til det rug og nogen bruger den ene farve som tændledning og nogen bruger den anden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis