Hjælpe til Komfur og EL !!

Hejsa.
Jeg har for et års tid siden købt en andelslejlighed på 4. sal. Den tidligere ejer havde et fritstående gaskomfur som hun tog med sig.
Oprindeligt købte jeg et induktionskomfur, og da det skulle installeres finder vi så ud af at der kun er 1 fase til hele lejligheden 🫣 Jeg spurgte alle mine naboer, og de har også kun 1 fase. Det ville blive for dyrt for mig at trække strøm helt op til 4., så jeg solgte komfuret (tabte allerede 3.000kr på det, da returretten nået at udløbe før vi kunne få en elektriker ud).
Så kiggede jeg på gaskomfurer og tænkte at det var en løsning, men installationen af komfuret i sig selv ville koste 4.000 kr oveni prisen på komfuret, så det er nu også droppet.
Mit sidste håb var så at finde en keramisk komfur, men det virker til at de alle skal bruge minimum 2 faser.
Er min eneste løsning så, at købe et gaskomfur?? Kh en forholdsvis desperat studerende uden ovn i 12 måneder
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke kan klare dig med 2 kogeplader, er der nok ikke andet end gas.
Den løsning er ikke farbar, da den også hurtigt koster 4000kr. I ombygning af tavlen og ekstra ledningstræk.

Så er gaskomfuret nok billigere at installere, er mit bud.

Hvis det skal være på el, skal der jo laves ny 16A gruppe kun til kogepladen, og hvad så med ovnen, den skal jo også have sin egen.

Kan vi lige få afklaret om det er komfur trådstarter gerne vil have, dvs. Ovn og kogeplader bygget sammen? Det bliver for meget på en enkelt faset 16A gruppe.

Hvis du hjælper os med at lægge et billede af eltavlen op, kan vi se hvilke muligheder du har, som ikke kræver dyr ombygning.

Elektronikteknikeren
Billigste måde at omgås problemet på er nok en løsning som denne: Link
Måske man kan leve med det i en studiebolig.

Elektronikteknikeren
begge Harald Nyborg billige komfurer angiver tilslutning til en fase- MEN så skal du begrænse dit samtidige brug -men da hellere 4 kogeplader og begrænsninger end 2. Og måske har dun et køkken med en 60*60 plads der kun indbyder til komfur placering. men hvor mange sikringsgrupper? -og hvor mange A er de på ?

 

Tusind tak for svarene. Jeg vedhæfter billede af tavlen her. Det er dsv 3 grupper af 10A og ikke 16A vi har at arbejde med 🫣
Mit ønske er fritstående komfur, da der er åbent under emhætten.
Lejligheden er som sådan en “normal” lejlighed, så vil helst indrette køkkenet så optimalt som muligt. Kan sagtens klare mig med 2 kogeplader. 
Det er lige knebent nok til en løsning med et rigtigt komfur.
Sæt et møbel op i komfur "hullet" og stil en stor miniovn ind, og køb en dobbelt induktionsplade til under emhætten. Den ene sætter du i ovnstikket og den anden i til en anden stikkontakt i køkkenet. Så har du fordelt det på to grupper, og det skal nok gå.

Elektronikteknikeren
Eks. Miniovn
Eks. Kogeplade
Kan hentes i den lokale føtex, du kan selv sætte dem til, og så er du kørende uden udgifter til elektriker.

Eller noget som ​Denne hvis det skal være kombineret.​​​ 40l ovn er jo rimelig stort.

Elektronikteknikeren
Gregersen forslag er en mulighed - men kræver nok også en smule begrænsning - 3400 watt på 10A - 

"Må man i gamle installationer udskifte 10A-sikringerne med de nye 13A-sikringer, som ofte bruges i de nye installationer?
Ja, hvis det kan verificeres, at lederne i den gamle installation er korrekt overstrømsbeskyttet med en 13 A-sikring."

Citeret fra   https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/sporgsmal-og-svar/elinstallationer/sporgsmal-og-svar-om-installationer.

Er komfurplads tæt på el-tavle kan man måske skifte til 16A mod at trække ny ledning. Jeg skriver tæt fordi de t så prismæssigt burde være overkommeligt.


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis