Installation af ny vaskemaskine

Hej Lav-det-selv

Min kæreste og jeg har netop overtaget vores første hus og er godt i gang med at lave nogle småting rundt omkring. 

I den forbindelse har vi også besluttet at skifte vaskemaskinen.

Vi er dog lidt usikre på, hvordan vi skal installere den nye vaskemaskine, som vi oprindeligt troede ville være nem at tilslutte ("plug and play").

Den forrige vaskemaskine var direkte tilsluttet til en afbryder, som det fremgår af det første billede. Jeg vil dog, for at være på den sikre side og ikke påvirke garantien, helst undgå at klippe ledningen over på den nye vaskemaskine.

Er det noget, jeg må installere selv, for eksempel ved at sætte en ny stikkontakt op, eller skal jeg have en elektriker til det? 

Må jeg overhovedet selv tilslutte den nye vaskemaskine ved at klippe ledningen over, især når der er tale om en jordforbindelse?


Mvh
Mads
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du klipper stikket af den ny vaskemaskine og monterer ledningerne på samme måde som vist på dine billeder.

fase
Som S. Fabrin skriver kan du gøre sådan.

Hvis det skal være lovligt skal der dog en autoriseret el-installatør til at gøre det. Selvom det måske virker som ret simpelt. Du kan også bede denne om at udskifte til et shuko eller pindjord udtag. Så slipper du for at klippe stikproppen af. Og kan fremover til/fraslutte vaskemaskine efter behov. Det ligner der er plads til 2 udtag - så har du til vaskemaskine og tørretumbler.

Vælger du selv at gøre det så husk at sørg for at ledning aflastes ordentligt med hele yderisoleringen (den gul-metalfarvede der hodler ledningen fast)


Love er minimumsiveauet
Det er ikke så enkelt at lave 2 stikkontakter i dette tilfælde. Den 5 polede afbryder sidder i en plstboks som ikke passer til noget 230v stikkontakt materiel. 
I øvrigt så ser det ud til at der er en ikke lovlig udvidelse til højre for. Om det er lovlig kommer an på sikringer foran arrangementet. Den 230 v stikkontakt er ikke godkendt til 16 A Her det til gengæld meget nemt at udskifte den til en type uden afbryder, som er godkendt til 16 A 
Er der 13 A sikringer foran er det ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Buller var det hjemme hos mig eller naboen ville jeg hugge de trefasede stikkontakt ud og erstatte den med to eller tre schuko stikontakter med pindjord (schuko stikkontakter med pindjord er den fransk belgiske udgave), så man kunne tilslutte sin vaskemaskine og tørretumbler uden hjælp og have en fri stikkontakt. Den trefasede afbryder er i øvrigt monteret forkert idet nullen er monteret til højre. Den korrekte montage er:
N F J F F. 
Jeg er helt klar over at det er elektrikerarbejde at tilslutte i trefasede kontakter, men det er forhåbentlig gået op for de fleste, at det er noget man ser stort på. Så jeg besvarer bare spørgsmålene om, hvordan det gøres.

fase
S. Fabrin skrev den 12-01-2024 13:42:29

Buller var det hjemme hos mig eller naboen ville jeg hugge de trefasede stikkontakt ud og erstatte den med to eller tre schuko stikontakter med pindjord (schuko stikkontakter med pindjord er den fransk belgiske udgave), så man kunne tilslutte sin vaskemaskine og tørretumbler uden hjælp og have en fri stikkontakt. Den trefasede afbryder er i øvrigt monteret forkert idet nullen er monteret til højre. Den korrekte montage er:
N F J F F. 
Jeg er helt klar over at det er elektrikerarbejde at tilslutte i trefasede kontakter, men det er forhåbentlig gået op for de fleste, at det er noget man ser stort på. Så jeg besvarer bare spørgsmålene om, hvordan det gøres.

 Jeg svarede også blot på om det var noget man måtte gøre selv. da OP spurgte om det.

Af ren interesse: Hvorfor pindjord istedet for schuko(tysk). Jeg er med på pindjordskontakter i FUGA serien ikke kræver samme dybde som shuko - men ellers en årsag?


Love er minimumsiveauet
Annonce
Af ren interesse: Hvorfor pindjord istedet for schuko(tysk). Jeg er med på pindjordskontakter i FUGA serien ikke kræver samme dybde som shuko - men ellers en årsag?
Nogen elsker moren andre datteren. Du har selv anført en grund til at foretrække pindjord. Ellers har jeg ingen undskyldninger ud over at jeg synes det er en pæn stikkontakt.

fase
Frem til 1. juli 2010 var det tilladt at forsikre en stikkontakt med op til 20 A, og da produktionen af den afbildede stikkontakt mig bekendt ophørte for mindst 25 år siden, kan den pågældende installation være lovlig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis