Induktionskogeplade - lejlighed med 2 faser

Hej LDS'ere

Jeg har en lille lejlighed, hvor der indtil nu har været 1 fase. Min elektriker har klargjort til 2 faser, så jeg kan få induktionskogeplade + indbygningsovn (har tidl. haft gaskomfur).

Elektrikeren gjorde opmærksom på at jeg ikke kan få et decideret induktionskomfur, da det vil kræve 3 faser, men at 2 faser i lejligheden er fint, hvis jeg køber separat induktionskogeplade og ovn. 

Mit spørgsmål er, hvordan sikrer jeg mig, at jeg får købt den rigtige kogeplade og ovn? Hvad skal jeg kigge efter, når det kommer til de tekniske specifikationer? 

Og lyder det korrekt, at der er tiltænkt 1 fase til ovn og 1 fase til kogeplade?

Min elektriker er lidt svær at få fat på for råd, så spørger her i mellemtiden!  

Tak!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er fornuftigt med en fase til hver.
Hvis ovn og kogeplade er solgt med Schuko stikprop er du sikker på at de kan klare sig med en fase. Ellers skal du kigge i datablad. Mange hvidevarer kan omstilles til at køre med en eller to faser.
Tusind tak for svar, GodeVen! 

Hvis jeg kigger i databladet, hvad vil der så teknisk stå, hvis henholdsvis kogeplade og ovn kan klare sig med én fase hver især? Altså står der i databladet '1 fase' et sted, en angivelse af volt jeg skal kigge efter eller noget helt tredje?


Du bliver nødt til at beskrive, hvilken kogeplade du tænker på at købe. Er det en erstatning for gaskomfuret eller det en enkelt kogeplade? En kogeplade med 4 plader kan normalt køre på 2 faser og nul i en gruppe med 16A sikringer. en kogeplade med 4 plader har en belastning på ca. 7500 W eller 7,5 kW.

fase
S. Fabrin skrev den 10-01-2024 12:34:22

Du bliver nødt til at beskrive, hvilken kogeplade du tænker på at købe. Er det en erstatning for gaskomfuret eller det en enkelt kogeplade? En kogeplade med 4 plader kan normalt køre på 2 faser og nul i en gruppe med 16A sikringer. en kogeplade med 4 plader har en belastning på ca. 7500 W eller 7,5 kW.

 Jeg har fået nedlagt gas til køkkenet, fjernet gaskomfuret og skal have separat induktionskogeplade og indbygningsovn i stedet for. En induktionkogeplade med 4 kogeplader (blot et eller andet standard produkt).

Vi har separat induktions plade og ovn, induktionspladeren får 2 faser og nul, ovnen får den sidste fase samt nul, som den deler med opvaskeren.
Der er 16 amperes sikringer, vi har aldrig sprungen en sikring, selv om det hele har kørt samtidig.



Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Som jeg forstår det har du 2 faser til hele lejligheden - er det en gammel lejlighed måske så kun 10A pr fase. Men tjek lige din sikringsstørrelse er nok enten 10A 13A eller 16A. Det kan godt fungere men ikke med fuld knald på det hele og elkedel , hårtørrer og strygejern skal nok holdes slukket hvis der er fuld gang på alle kogeplader.

 

Med en fase er der næppe strøm nok til 4 kogeplader. Hvis der monteres en kogeplade med 4 plader til 2 faser, vil man ikke kunne bruge ovnen samtidigt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis