Hvidevarer, er det bare blevet en jungle???

Hej vi står for at skulle skifte både ovn, vaskemaskine og tørretumbler samtidigt, men bare ved at kigge på ovne mister jeg fuldstændigt pusten...

1. "Rabat priserne" på 50-60 pct hos nogle hvidevare leverandører er jo fuldstændigt kunstige, der vil altid være én forhandler der har den høje pris så de ikke havner i en situation hvor det er gennemskueligt, men hos de +5 andre der har den er der jo vanvittige nedslag, det virker udspekuleret.

2. Bare indenfor samme størrelse L indbygningsovn og samme fabrikant(S......) finder jeg +15 forskellige modelnumre hos én forhandler ,hvor det kun i nogle tilfælde er til at gennemskue hvor de afviger fra hinanden.


3. Er der nogen der har gode råd til at finde rundt i hvidevare junglen?, jeg prøvede engang møde hos en sælger i en butik og han prøvede at prakke mig en Bauknecht maskine på ,uden at fortælle mig at Whirlpool har overtaget og det er noget l.rt, så jeg har heller ikke meget fidus til sælgere...
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Been there, done that...
Nu er jeg i den heldige situation at jeg har lært tysk i skolen.
De bedste tests bliver lavet af "Stiftung Warentest", men er desværre kun på tysk.
De laver årligt testoversigter af bl.a. hårde hvidevarer, og har ført til min øjeblikkelige "maskinpark" (som er dyr, men perfekt).
https://www.test.de/

Held og Lykke.

Jeg har skiftet alle vores, nogle af dem flere gange, så vi har været igennem nogle stykker.
Jeg er helt enig, det er et virkelig frustrerende marked. 
Nu er vi begyndt at gå efter Siemens/Bosch hver gang, da det er min oplevelse at kvaliteten er ok, og funktionalitet passer bedre til mig. 
De har også mange modeller.. Men f.eks. i fht. Ovn, er det vist et udtryk for hvilket tilbehør der følger med (en/to bradepander, eller en/to/tre udtræksskinner) 



 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Helt enig. Det er et underligt marked med 1 mio. forskellige modeller / varianter, selv indenfor samme producent. Især opvaskemaskiner er helt håbløst.

Jeg går også efter Bosch / Siemens (det er samme firma). For at øge kompleksiteten er der små variationer mellem modellerne de to mærker i mellem, men grundlæggende er de det samme.

Så find ud af hvilke funktioner eller egenskaber der er vigtigst for dig og begynd med at filtrere på dem på producentens hjemmesider (ikke hos butikken). På den måde kan du finde de modeller der opfylder kravene og kan derefter begynde at lede efter en butik der sælger dem.

Min erfaring er, at det godt kan betale sig at betale lidt mere og gå efter de lidt dyrere modeller indenfor samme producent. Med tiden glemmer man merudgiften, men er glad for det smartere funktioner og/eller lavere støjniveau.

Mvh. AllanE
Det er en jungle, men find ud af hvad der er vigtigt for dig, og vælg et produkt, der opfylder dine krav. Se på prisen, det fuldstændigt ligegyldigt hvor meget de siger at den er sat ned.

Der er et utal af modelnumre med marginale ændringer. Så enhver forhandlerkæde kan sagtens give prisgaranti, da igen andre sælger præcis den samme model.

Man kan ikke regne med fabrikater, da de forskellige hvidevarer bliver ofte bliver lavet af et andet firma. Så køber man samme fabrikat igen, fordi man var tilfreds, kan man ikke være sikker på at det ny produkt er i samme kvalitet.

Den med at bruge konklusioner fra test centre, synes jeg ikke er god. Ofte har de nogle fokus punkter, som nødvendig vis ikke stemmer over med ens egne. Nogle kan give en opvasker gode karaterer, fordi der plads til mange gafler og den har et lavt vandforbrug. Det hjælper ikke meget, hvis man gerne vil have plads til mange glas og at den vasker hurtigt. Desuden bliver priserne skruet op på de modeller, der bliver testvindere. Det kan være udmærket at læse en testrapport. Især er det vigtigt at læse om deres negative kommentarer har betydning for en selv. Hvilken de vælger som testvinder er ligegyldigt.
GodeVen skrev den 09-01-2024 12:40:31

Man kan ikke regne med fabrikater, da de forskellige hvidevarer bliver ofte bliver lavet af et andet firma. Så køber man samme fabrikat igen, fordi man var tilfreds, kan man ikke være sikker på at det ny produkt er i samme kvalitet.
 
Jeg tror det gælder for nogle små mærker, men ikke de store. Miele, Bosch/Siemens mv. producerer selv deres produkter og vil fortsætte med det. Men det er rigtigt, at f.eks. Ikea ikke selv laver deres egne og de kan sikkert skifte underleverandøren ud.

Mvh. AllanE
Pricerunner er et godt sted at finde benchmarks + google modellen bagefter og finde reviews. Sådan gør jeg, dog vægter jeg at holde et gennemgående mærke i de respektive rum (ét mærke i køkken osv) af æstetiske årsager, da eks stållooket varierer mærke til mærke
Power og Elgiganten er dog mest trælse i at have egne varenumre. Det er skide irriterende, men så alligevel også let at gennemskue 
Jeg har de sidste gange købt hos en lokal Elektro mekaniker, som har et godt udvalt i maskiner, sidst købte jeg en Simens opvasker, den kostede under 100 kr mere, end billigste netpris (så fik jeg en gratis bestikkurv med oven i)
Da de også har rep. værksted synes jeg det er et godt sted at handle, og så giver de en super god vejledning.

Vi prøver igen, i morgen --
Bent Andersen skrev den 09-01-2024 13:13:02

GodeVen skrev den 09-01-2024 12:40:31

Den med at bruge konklusioner fra test centre, synes jeg ikke er god.
Du har ret, det er bedre at være uinformeret...

 Du har ikke læst mit indlæg ordentligt. Som jeg skriver er det udmærket at læse test-rapporter. Man bør dog ikke vælge den der er testvinder, blot fordi den er testvinder.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis