Asbest i vaskekælder - rørisolering

Hej. I min tidligere lejlighed havde vi en vaskekælder, hvor der har været rør som disse (se billeder). Jeg er blevet opmærksom på, at der formentlig findes asbest i disse isoleringer omkring rørende. 
Jeg er nu blevet en anelses bekymret, da standen på mange af disse rør ikke har været helt i top. 
Det er en vaskekælder som vi hyppigt har brugt til både vask og opbevaring af ting/cykler. Jeg er bekymret for, hvorvidt vi har været udsat for asbest og/eller har kunne slæbe dette med op i vores daværende lejlighed. 

Er der nogen der kan bekræfte mine bekymring eller hvordan skal jeg forholde mig?

Bygningen er i følge BBR fra 1884 og ombygget i 1990 (jeg ved ikke om det kun er lejlighederne).

Med venlig hilsen 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds  

Rørene der er pakket ind i det hessian lignede stof, kan sikkert godt have indeholdt asbest, men det kan man kun vide helt sikkert ved at tage prøver og få den analyseret..


Men når du ikke bor der længere kan du jo ikke rigtig gøre noget..


Der er helt sikkert folk der er blevet syge og endda døde af asbestfibre, men så tror jeg man skal have indåndet større mængder.

Jeg har for mange år siden skåren en del asbestplader, med vinkelsliber uden at bruge støvmaske, og helt sikkert også indåndet en del asbest støv. Det var ikke noget man var opmærksom på dengang, her 35 år senere har jeg ingen relaterede sygdomme.
 



Vi prøver igen, i morgen --
Men har du nogen ide om, hvorvidt det kan have drysset fra rørene, så det er blevet indåndet?

Jeg tænker også om man skal oplyse nogen ejer/kommune om problemet. Der er jo stadig folk i dag, som bruger kælderen. 

Jeg er ikke klar over om det bare er en petitesse nu når jeg jo ikke har forsøgt at tage rørene ned, men de blot er der. 
Og tak for dit svar i øvrigt :)
Over halvdelen af lejlighederne i København har rør der ser sådan ud. Det er kun et problem hvis man åbner og piller ved isoleringen bag det brune lærred.

Hvis man blot opholder sig og bruger rummet, er der ingen risiko.

De steder hvor der er brud, skal isoleringen forsegles. Men hvis ikke der er blevet trykket og rykket ved rørene, er risikoen for at de har afgivet noget, meget lille.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 07-01-2024 12:43:12

Over halvdelen af lejlighederne i København har rør der ser sådan ud. Det er kun et problem hvis man åbner og piller ved isoleringen bag det brune lærred.

Hvis man blot opholder sig og bruger rummet, er der ingen risiko.

De steder hvor der er brud, skal isoleringen forsegles. Men hvis ikke der er blevet trykket og rykket ved rørene, er risikoen for at de har afgivet noget, meget lille.

Desværre er der utroligt lille sandynlighed for at sådan noget 70 år+ gamle isolerede rør er fuldstændigt urørte. Og selv hvis de var forvitrer det med tiden og frigiver fibre.

Til OP
Der er sandsynligvis asbest i det pap der ligger under stoffet og i bøjninger. Men en test til 700 kr er det eneste der reelt kan bevise det. Men i boliger bygget eller renoveret fra 1920erne til 1988 er der også asbest i mange andre ting fra vinylgulve og gulvspartel til fliseklæb og tage. Derfor er det lovpligtigt at foretage miljøanalyse ved renovation (selvom det godt nok ofte ses det ikke bliver gjort)

Nogle skal have en enkelt fiber i lunger og får så lungehindekræft. Andre får meget i lungerne og ret hurtigt asbestose (ses sjældent i dag da asbest har været forbudt i en del år). Nogle får lungekræft10-30 år efter de har arbejdet med nedrivning eller produktion af asbestholdige produkter og oplever det måske først når de får åndenød ved sport. 

Man har vidst asbest var farligt siden 1930erne. Men først med tiden ( da det tager nogle årtier at udvikle kræfte) været opmærksom på hvor problematisk det er -. specielt ifm med renovering af boliger.

Du kan melde det til kommunen (i hvert fald i KBH kommune) og skrive til foreningen og. Men når du er flyttet er de tjo ikke så meget at gøre ved det. 




Love er minimumsiveauet
Annonce
Tak for svarene!

Okay, så det er kun i pappet der er asbest? Og ikke i selve isoleringen?
Og rørbøjninger er det kieselgur eller hvordan?

Jeg har hørt at der også blev benytter mineraluld isolering i den periode. Er det på nogen måde muligt at skelne mellem mineraluld og asbest ift. indpakning?

mmat skrev den 09-01-2024 23:12:06

Tak for svarene!

Okay, så det er kun i pappet der er asbest? Og ikke i selve isoleringen?
Og rørbøjninger er det kieselgur eller hvordan?

Jeg har hørt at der også blev benytter mineraluld isolering i den periode. Er det på nogen måde muligt at skelne mellem mineraluld og asbest ift. indpakning?

Det kan være flere steder. Kun en test kan vise det. I "gamle dage" havde men slet ikke så godt styr på "hvad man brugte hvor" som man har i dag. Og der var ingen eller få krav til om byggematerialer måtte være farlige elelr med tiden kunen forvitre og frigive farligt materiale. Men ifølge SBi's anvisning så er det mest sandsynligt i pappet og i bøjningerne, hvor der kan være flere typer. Der kan også være asbespap inderst mod røret og så med mineraluldisolering udenpå og så asbestpap og stofomvikling.

Selve isoleringen på de lige strækninger er ofte blødt amorft mineraluld. Fuldstændigt som rockwool eller glasuld i dag.

Pappet og stoffet er for at holde mineralulden på plads. I dag bruger men metalbelagt plastfilm i stedet (list i stil med materialet i chipsposer) og former også isoleringen efter det den skal isolere.

Du kan ikke se forskel med det blotte øje på om pappet er med eller uden asbest. Elelr for den sags skyld på alle andre materialer hvor asbest kan være tilsat.


Love er minimumsiveauet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis