Kogeplade med emhætte aftræk

Hej Alle,

Vi skal i gang med at renovere køkken og i den forbindelse kommer jeg til at installere en kogeplade med integreret emhætte. Ifølge producenterne kan man enten vælge at lave recirkulation med aftræk bag skabet/under soklen eller alternativt skal jeg føre en aftrækskanal ud igennem væggen (lavt eller højt), som heller ikke vil være det store problem (se billede).

Den simple løsning vil selvfølgelig være recirkulation med kulfiltre, hvor man sparer på varmen, men desværre beholder dampen inde i huset.

Har I nogle erfaringer og gode råd?

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært at sige, tænker du noget specifikt? 
Jeg har en Siemens, den er ret fed, synes jeg.. og fungerer fint.🙂
Jeg valgte aftræk, fordi det var op ad en ydervæg. Jeg ville også være bekymret for ikke at suge dampen ud, med recirkulation, hvis ikke huset har ventilationsanlæg..🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tak for svaret. Jeg har den også op ad en ydervæg, så det er selvfølgelig rimelig let at føre ud. Førte du den ud højt - dvs. lige oppe fra kogepladen (som på det højre billede) - eller i bunden svarende til det midterste billede?

 

Jeg førte den ud et stykke nede. Det var sådan set mest fordi jeg tænkte det så mindre iøjnefaldende udefra..🙂
Er det også en Siemens-model du skal have?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Igen mange tak for at du tager dig tid. Det er meget værdsat. Det du beskriver kommer nok også til at være den løsning jeg vælger. Jeg har  planer om at købe en Siemens IQ500 eller IQ700, da den vil passe til de andre hvidevarer i køkkenet.
Brugte du de flade rør igennem væg eller omformer til et rundt hul?

 

Jamen velbekomme da, det er jo det dette forum er her for🙂
Så du spørger bare.

Jeg har en iq500.. det var under fragtkrisen omkring Corona, så der var ingen valgmuligheder. Den er fin nok, synes jeg. Om en 700 er bedre, ved jeg desværre ikke. 

Jeg har fladkanaler, og en rund murgenemføring. Med firkantet rist udvendigt. Jeg fik forhandlet rørene med, og rabat på dem, for de var helt tovligt dyre, hvis jeg skulle købe dem alene, synes jeg at huske. 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis