Batterilader / -starter

Jeg oplevede for første gang nogensinde at min bil ikke ville starte. Måske kombinationen af motorfyr og kortere ture i ferien har drænet batteriets voltage. Måske batteriet er dårligt.

Men nu overvejer jeg at anskaffe mig en batterilader eller -starter. Det er ukendt territorie for mig. Kan man få en mobil starter til 500 kroner som er stabil? Eller er det bedre at købe en batterilader? Eller er det i sådanne tilfælde batteriet man skifter?

det er en nyere Passat. Det er min første bil, hvor jeg ikke pendler 30-40 min hver vej hver dag. 
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du med mobil starter mener et transportabelt batteri i kombination med korte ture, ville jeg vælge et ladeapparat så du får ladet batteriet op. Mobilstarteren hjælper dig kun i gang, hvor i mod laderen fylder noget på batteriet.
Det kan du gøre om natten. Hvor gammelt er dit batteri?

fase
Har bilen start/stop? Ved korte ture, specielt når det er koldt, er det en god ide at slå start/stop fra, da det dræner batteriet når bilen holder med slukket Motor for rødt. Man sidder jo stadig med sædevarme og lys på bilen og hører radio. Det vil sikkert være tilstrækkeligt for dig for at undgå at dræne batteriet.

Jeg slår det fra hvis jeg kører ture under 5km. Også fordi jeg synes det er synd for motoren at den ikke når op i temperatur, når den slukker hele tiden. Jeg slår det først til når olien er oppe over 60 grader på kørecomputeren.

Elektronikteknikeren
Batteriet er 4 år. Der er start stop, men det når den nærmest ikke at bruge fordi de korte ture er uden de store stop - og fordi jeg typisk slår det fra, fordi det irriterer mig en smule.

ift batterilader - er det lige meget hvilken type det er? Eller er der forskel fra batteri til batteri? 
Du skal vælge en moderne intelligent batterilader, eks som Ctec  de leveres eller man kan tilkoble et stik, så det er nemt at tilslutte laderen.
Men har der aldrig været problemer før, ville jeg skifte batteriet i stedet for, de mister lidt kapacitet med alderen.



Vi prøver igen, i morgen --
Dit batteri er måske ved at være færdigt, så du kan overveje at købe et nyt batteri af god kvalitet (Exide Premium / Varta Silver). Hvis du også overvejer at anskaffe en lader, så kan du have det gamle batteri stående som starthjælp. Jeg har selv en CTEK MXS 5.0 lader, og sådan en kan jeg varmt anbefale, da den både tester og lader batteriet, og derfor kan finde ud af, om batteriet er defekt.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Kolding75 skrev den 02-01-2024 13:18:33

Dit batteri er måske ved at være færdigt, så du kan overveje at købe et nyt batteri af god kvalitet (Exide Premium / Varta Silver). Hvis du også overvejer at anskaffe en lader, så kan du have det gamle batteri stående som starthjælp. Jeg har selv en CTEK MXS 5.0 lader, og sådan en kan jeg varmt anbefale, da den både tester og lader batteriet, og derfor kan finde ud af, om batteriet er defekt.

 Mit batteri faldt til 10.4v. Efter et par timer var det retur til 11.5v og bilen kunne tændes. Nu med motorlampen lysende. Efter en længere køretur var batteriet på 14.4v. Målt via webastos føler. Nu står den koldt og er på de sædvanlige 12.5v. 

Men når jeg kun kører kortere ture primært, og dermed sjældent får batteriet ladet helt op, kan det så ikke være en ide at sætte det til opladning en gang imellem i de kolde måneder hvor der både kører sædevarme, spejlvarme, aircon plus et oliefyr til at klare isen på ruderne?

For synes umiddelbart 1500,- for et nyt batteri er lidt meget for en bil på ~44 måneders alder 
Du skal under alle omstændigheder have en lader.
Bly-syre batterier mister levetid, hvis de ikke holdes helt opladet det meste ad tiden. 
Sammen med flere ladere er der en ledning med et stik. Denne sætter du på batteriet permanent, og så er laderen meget nem at sætte til.
Jeg har selv anskaffet en billig intelligent lader til min MC, så batteriet holdes oppe mens den er vinterparkeret. Det forlænger batterilevetiden betydeligt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg ville købe et nyt batteri.
Vær dog lige opmærksom på at nogen biler kan give lidt problemer hvis du tager batteriet fra uden at have strøm på polerne under udskiftning, så konsulter dig med din mekaniker.
Derudover ville jeg købe en lader, en starter/lynlader du nævner kan være fint men det kan være hårdt for batteriet så vil ikke anbefale det, gå efter en Alm intelligent lader. Eks en CTEK MXS 5.0 eller 7.0
Det er en rigtig fin lader som også behandler dit batteri ordentligt. Du kan også få en overgang du kan skrue fast på polerne hvor det fra den ctek så blot er et stik, og så er der 3 dioder der lyser på stikket ud fra hvor meget spænding der er på batteriet. 
Chr. skrev den 02-01-2024 16:02:19

Du skal under alle omstændigheder have en lader.
Bly-syre batterier mister levetid, hvis de ikke holdes helt opladet det meste ad tiden.
Sammen med flere ladere er der en ledning med et stik. Denne sætter du på batteriet permanent, og så er laderen meget nem at sætte til.
Jeg har selv anskaffet en billig intelligent lader til min MC, så batteriet holdes oppe mens den er vinterparkeret. Det forlænger batterilevetiden betydeligt.

Chr.

 Den der linkes til længere oppe koster 550,- og denne lidt mindre https://www.thansen.dk/vaerktoj/batterilader-jumpstarter/inferno-lcd360-6-12v-1.0-3.5a-batterilader/n-1226761697/pn-234096236/ 


Jeg kan ikke se en manual på nogen af dem som forklarer det med et permanent stik. Kun det klassiske startkabel setup. Det havde jo været rart med et mere permanent stik hvis jeg skal øvelsen igennem en gang eller to hver måned, så motorhjelmen ikke skal stå åben 
HrT skrev den 02-01-2024 16:19:18

Chr. skrev den 02-01-2024 16:02:19

Du skal under alle omstændigheder have en lader.
Bly-syre batterier mister levetid, hvis de ikke holdes helt opladet det meste ad tiden.
Sammen med flere ladere er der en ledning med et stik. Denne sætter du på batteriet permanent, og så er laderen meget nem at sætte til.
Jeg har selv anskaffet en billig intelligent lader til min MC, så batteriet holdes oppe mens den er vinterparkeret. Det forlænger batterilevetiden betydeligt.

Chr.

 Den der linkes til længere oppe koster 550,- og denne lidt mindre https://www.thansen.dk/vaerktoj/batterilader-jumpstarter/inferno-lcd360-6-12v-1.0-3.5a-batterilader/n-1226761697/pn-234096236/ 


Jeg kan ikke se en manual på nogen af dem som forklarer det med et permanent stik. Kun det klassiske startkabel setup. Det havde jo været rart med et mere permanent stik hvis jeg skal øvelsen igennem en gang eller to hver måned, så motorhjelmen ikke skal stå åben 

Den du linker til, den røde, er den samme jeg har til min MC. Har i øvrigt også brugt den til bilen og havetraktor, hvor den også er fin.

På billed to kan du se, at der er to tilslutningsmuligheder. Krokodillenæbene, og så ledninger med øjer i enden. I den modsatte end, den der ikke kan ses på billedet, sidder et stik, som er nemt at tage af og sætte på.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis