Ur til eltavle

Hej eksperter

Mit ur til elgulvarmen, som er monteret i eltavlen virker ikke (se vedhæftede billede).

Har fundet et billigt et hos Harald Nyborg, men der er ikke da samme ind- og udgange, og så er det jeg kommer til kort...
https://www.harald-nyborg.dk/digital-kontaktur-doegn-og-ugeur

Er der en ekspert, som kan fortælle hvilke ind- og udgange der svarer til hinanden på de to forskellige ure, så jeg kan lave en 1 til 1 udskiftning?

Mvh. Martin. 
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din oprindelige instalation er så vidt jeg kan se piv ulovlig da uret er monteret på tilgangen af sikringsgruppen. Dvs. uden sikring, og med alm. 1,5 kvadrat.

Onkel haralds manual er mildest talt elendig, men mon ikke forsyningen skal på klemme 1+2, og varmelegemet på 3+4

Selvbygger med stort S. 
Hvem har monteret det ur? Forhåbentlig ikke en uddannet elektriker. 
Tilgangen er taget fra tilgangen til en gruppe. Det er helt ulovligt og skal laves om nu.
Uret er forbundet forkert. Så hvis du flytter forbindelsen i 2 over i 1 og lægger en lus/forbindelse mellem 3 og 2, får du spænding på måleren og videre. Du skal forbinde tilgangen til ur og gulvvarmen fra den gruppe, der er beregnet til gulvvarmen.

fase
Velkommen på lds
Jeg synes ikke det er helt sikker at det er monteret op i bund af sikring grupper. Ledninger kan være ført op bag grupperne. 
Det er nu ret entydig hvordan Onkel haralds skal monteres.
 Fase på 1 og Nul på 2  Fase føres videre ned til 4 og
el gulvvarme nul monteres sammen med nul i 2  Og "fase " til gulvvame på 5  ( eller 3 afhængig af hvordan du programmerer den)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svar, omend jeg bliver lidt bekymret... 
Det er en installation der har været siden vi overtog huset for et par år siden. Mærkeligt det ikke var noteret i elrapporten🤔
Havde håbet på vi selv kunne skifte uret, men må nok hellere få en certificeret elektriker på.
Prøv at tage et billede lige forfra og lidt opad, således at man kan se, hvilke ledninger der er tilsluttet hvor i øjeblikket. Det nuværende billede snyder pga. vinklen lidt, da man ikke kan se præcis hvilke ledninger, der er tilsluttet i hvilke terminaler på uret.
At det aldrig skulle have virket, eller at det skulle være ulovligt, synes jeg ikke man kan konkludere af det nuværende billede.
At manualen skulle være elendig, kan jeg heller ikke tilslutte mig. Den viser præcis, hvordan det skal forbindes, ligesom symbolerne på uret også gør det. Følg ev-elmands vejledning.
Det undrer mig lidt at I ud fra billedet kan sige med sikkerhed hvordan, det er forbundet.

Hvis trådstarter får en elektriker på, kunne jeg godt tænke mig at høre hvad han siger. Du må meget gerne skrive, hvad elektrikeren ændrer.

Det kan være meget svært ud fra et enkel billede at sige hvordan det er forbundet pga parallakse og ledninger kan løbe under komponenterne.
GodeVen, hvis du ser på billedet, kan du se at der ikke er forbundet noget til klemme 1på uret. Derfor kan uret ikke have virket. Du vil kunne se det ved at kopiere billedet til paint og forstørre det op. Desuden er der kun tre klemmer forbundet.

fase
Jeg ved det kan snyde med vinklen på billedet, men jeg vil sige at 1 er forbundet med brun.
Hvor mange ledninger synes du, der er forbundet til uret?

fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis