Skift af bilbatteri

Kære Lav Det Selv-folk.

Hjælp med almindelig Citroën C4, 1.6 søges.

Jeg står i den irriterende situation, at mit batteri er dødt/udtjent, og eftersom bilen ikke længere vil starte, vil jeg gerne skifte det selv. Jeg er nået forholdsvis langt i forhold til at grave mig ind til det unødvendigt forseglede batteri, men kan simpelthen ikke få den sorte boks af, som skjuler batteriet (den med bogen på, på billedet).

1) Har nogen herinde mon tips og tricks til, hvordan man får den kassen af?

2) Har nogen viden om, hvilket batteri der anvendes i sådan en bil?

3) Hvis ikke det lykkes mig at få boksen af og batteriet ud, kan jeg måske forsøge at lade det eksisterende op, så jeg kan få bilen på værksted (hvis det så overhovedet er nødvendigt efter opladning). Hvilken oplader kan jeg bruge/er der nogen, jeg ikke kan bruge?

Ser frem til at møde jeres ekspertise.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis bilen har start/stop skal du have et batteri der er beregnet til det, men ellers skal det bare have samme ah, og en størrelse der passer, samt + og - polerne skal sidde som på det gamle.

Hvis du vil lade, skal du bruge en intelligent lader, eks Cetek .
Men medmindre bilen ikke lader som den skal, hjælper det sjældent at lade batteriet op.

Kender ikke sådan en bil, men youtube plejer at være en god hjælp, måske denne video kan bruges ???
 

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 12-12-2023 22:00:12

Hvis bilen har start/stop skal du have et batteri der er beregnet til det, men ellers skal det bare have samme ah, og en størrelse der passer, samt + og - polerne skal sidde som på det gamle.

Hvis du vil lade, skal du bruge en intelligent lader, eks Cetek .
Men medmindre bilen ikke lader som den skal, hjælper det sjældent at lade batteriet op.

Kender ikke sådan en bil, men youtube plejer at være en god hjælp, måske denne video kan bruges ???
 

Tak for svar :) Hvad angår valg af batteri, ser det ud til at være rimelig ligetil. I forhold til videoen, så ser det altid så let ud, og jeg har set adskillige videoer, hvor de egentlig bare hiver kassen ud... men sådan fungerer det desværre ikke i mit tilfælde. Den sidder simpelthen fast.

Det er godt nok et par år siden, at jeg rensede batteriet, men jeg husker det nogenlunde som vist på ovenstående video.
Et batteri skal være meget, meget dårligt, hvis man ikke efter en opladning, i hvert fald med en gammeldags analog lader, kan starte bilen en enkelt gang for at køre den til værksted. Om Cetek laderen er så intelligent, at den ikke kan finde ud af at lade batteriet, ved jeg ikke, da jeg altid kun har brugt en 15 volt strømforsyning.
Du kan jo købe batteriet og også gerne en lader - om ikke andet kan du jo starte den fra batteriet med startkabler.
Jeg har haft et sygt batteri - kunne starte efter opladning - men ikke efter jeg var inde og hente et nyt batteri - skiftede det så på parkeringspladsen -  men kunne da have brugt mine startkabler. Du kan ikke forvente et nyt batteri er fuldt opladet, det kan have stået på lager længe og selvaflader. Søg evt efter batteri med din nummerplade -T Hansen, Biltema Harald Nyborg eller lignende. Polerne skal have den rette placering..

 

Den mest idiotiske konstruktion jeg længe har set. Har Gudskelov aldrig kørt eller ejet en fransk vil (klapper mig selv på skulderen).

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis