Nilan Comfort 350 top

Vi har installeret et Nilan Comfort 350 top i 2021, da vi renoverede huset.
Alle rørføring er med 75mm flexslange da pladsen ikke var til mere.

Selve anlægget står placeret i vores garage.

Nu til problemet:
Jeg kan se at temp. på udsugning ligger på 20gr, men indblæsningen kun ligger på 15gr.

Er der nogen som vil fortælle hvilke værdier jeres anlæg kører på?

Skal anlægget kører 24/7? - eller kan den godt være slukket i nogle timer?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg stikker muligvis nallerne i en hvepserede, fordi jeg ikke er så bekendt med ventilation. Men kan se at i har en modstrømsveksler og tænker at der ikke er en varmeflade. Derfor kan den nok ikke opvarme indblæsningen, til mere end 15gr. når den trækker -5gr. ind. Jeg har svært ved at se at der skulle være et problem ved at slukke.
Igen jeg er ikke ekspert. 

it is better to burn out than to fade away
Nu skriver du ikke hvad udetemperaturen er. Jo, lavere den er, jo større bliver forskellen mellem de to værdier.
Lufthastighed har også betydning, ved lavere hastighed bliver temperaturforskellen mindre.

Da jeg købte et simpelt Genvex for 25 år siden, fik jeg at vide at man ikke måtte slukke det pga af risikoen for legionærsyge. Jeg tror dog det er overdrevet. Men i stedet for at slukke, er det bedre at skrue ned for lufthastigheden. Så undgår man kondens i rørene.

Mit gamle anlæg har en dårlig virkningsgrad, og rørene er dårligt isolerede. Indblæsningstemperaturen er lidt over halvt imellem stue temperaturen og indblæsningen. Det temperaturer mål i huset, ikke i apparatet. Så varmetab i rørene er medregnet.
Har du en ekstern varmeflade? Hvis nej, er det der dit problem er.
Du kan ikke varme den kolde luft ude fra uden varmefladen.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Hvis udetemperaturen er 5 grader kan en ny passiv varmeveksler med ordentligt isolerede rør levere luft, der kun er 2-3 grader under indetemperaturen. Varmeflade bør ikke være nødvendig.

Hvis det er hård frost, kan man blot have meget lav luft udskiftning, så er den almindelige varmekilde nok. Hård frost ude og stor luftudskiftning, kan give relative luftfugtighed på under 20%. Hvilket ikke er behageligt.

GodeVen skrev den 20-12-2023 14:22:55

Hvis udetemperaturen er 5 grader kan en ny passiv varmeveksler med ordentligt isolerede rør levere luft, der kun er 2-3 grader under indetemperaturen. Varmeflade bør ikke være nødvendig.

Hvis det er hård frost, kan man blot have meget lav luft udskiftning, så er den almindelige varmekilde nok. Hård frost ude og stor luftudskiftning, kan give relative luftfugtighed på under 20%. Hvilket ikke er behageligt.

 

Det har du nok ret i. Det kender jeg ikke tallene for. I min optik skal man helst kunne køre med konstant luftskifte :-)
Jeg antog at veskleren var up-to-date og at flexslangerne var med isolering.


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Der er helt sikkert isolering på slangerne, men i nye huse ligger man slangerne ned i isoleringen, så der er flere hundrede mm isolering. Man skal ikke regne med andet end middelmådige resultater med 50-75 mm isolering, som jeg har i min gamle installation. Der man acceptere 5 grader fald i temperaturen ved udetemperature omkring 5 grader.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis