Hjælp til opsætning af netværk

Jeg har brug for lidt indsigt i hvilket udstyr jeg skal bruge til følgende:

Dobbelthus (bolig A og B) med fælles kælder. Fiberboksen sidder i enhed A og er kabelforbundet til kælder, hvor der er opsat fordelingsudtag 7 stk. til dataudtag i vægdåser i div. rum i begge boliger. I kælderen er derudover et Wavin-gulvvarmepanel med RJ45 indgang til at fjernaflæse/styre termostater. 

Hvis jeg gerne vil fordele forsyningen fra fiberboksen ud til flere udtag, hvad skal jeg så forgrene med?

Hvis det er en form for switch, så tænker jeg en med 8 porte, så samtlige kabelforbindelser potentielt kan udnyttes. 

Fibernet 1000/1000 leveres pt. af Hiper med en Zyxel EX3300-T0 trådløs router. For at få optimal Wi-Fi dækning over begge boliger forestiller jeg mig at supplere med Zyxel WX3100-T0.

Håber det giver mening :-) 





5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det giver mening. Du forbinder de 8 trådede forbindelser til et af de gule udgange på routeren og videre til en switch. Et af de andre kan du så bruge til den trådløse forbindelse, men hvorfor ikke koble den trådløse til en af de kablede forbindelser. Er det samme familie eller er det forskellige familier ville jeg vælge to trådløse forbindelser med den begrundelse at der kan vælges forskellige password.

fase
S. Fabrin skrev den 18-11-2023 22:22:45

Ja, det giver mening. Du forbinder de 8 trådede forbindelser til et af de gule udgange på routeren og videre til en switch. Et af de andre kan du så bruge til den trådløse forbindelse, men hvorfor ikke koble den trådløse til en af de kablede forbindelser. Er det samme familie eller er det forskellige familier ville jeg vælge to trådløse forbindelser med den begrundelse at der kan vælges forskellige password.

 Der er kun behov for et trådløst netværk (samme familie, flere generationer). Jeg forstår det som i vedhæftede diagram, at der skal sættes en router mellem fiberboks og switch. Routeren kan kun placeres i kælder, og er derfor uegnet som wi-fi punkt. For ikke at rende ind i double NAT problemer sættes denne i bridge mode.

Tanken er derefter at have 2 (evt. 3) access points der kan forbindes til switchen og lave et samlet wi-fi mesh netværk. 

ser fint ud, men køb en 16-ports switch. Man får ALTID brug for flere stik ;-)
>Dobbelthus (bolig A og B) med fælles kælder. Fiberboksen sidder i enhed A 


Hvornår er det blevet tilladt og dele en internet forbindelse imellem 2 husstande, for hvad jeg ved så hæfter ejeren af forbindelsen hvad den anden laver på ens forbindelse.

Hvad er de faktiske regler her ?


jetdirect skrev den 22-11-2023 18:38:50

>Dobbelthus (bolig A og B) med fælles kælder. Fiberboksen sidder i enhed A 


Hvornår er det blevet tilladt og dele en internet forbindelse imellem 2 husstande, for hvad jeg ved så hæfter ejeren af forbindelsen hvad den anden laver på ens forbindelse.

Hvad er de faktiske regler her ?


 Der er ingen generelle husstandskrav til internet. Du betaler for kapaciteten - hvem du deler med er ligegyldigt. Der kan spores ulovlig trafik tilbage til en IP adresse, men hvis der flere brugere på en delt IP, så er det jo svært-til-umuligt at bevise hvem misdæderen er i en kriminalsag / civilt søgsmål.

...hvis du bruger et åbent accesspunkt på en cafe - hænger cafeen så på dit misbrug? Nej!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis