Gyldekanaler

Hej.

Vi har købt en et mindre nedlagt landbrug hvor vi har sænket gulvet i stalden for at kunne få højde nok til at have heste MEN vi har store problemer med vand der trykker sig op og vi tror det kommer fra de gamle hylde kanaler. Vi har gravet ned til to fylde kanaler udenfor stalden og der står vand i så vi tror at de forhenværende ejere bare har fyldt brokker og jord uden at banke hul i gylletanken. Vi kan se ringen lige under 5cm jord. Hvad kan vi gøre? Kan vi blænde de to kanaler på en måde?

Vi tænker det må være det. Det kan da umuligt være grundvand der trykker så meget op. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I skal sørge for at få gylletanken tømt en gang imellem. Den regn som falder på den gamle møddings plads ender sikkert i gylletanken, og over tid bliver den fuld og så har i problemet. 
I kan også anskaffe en dykpumpe og pumpe det op. Hvis det er næsten rent vand kan i lade det løb ud over marken, men i bør ikke lede det direkte i en grøft eller lignende for helt rent er det ikke. 
Det er sikkert kun det man kalder en for tank så det er ikke sikkert det er mere end 8 - 10 tons
Jeg tror ikke den bølgeplade har noget med gylletank at gøre. Det er nærmere der hvor i har taget dæksel lidt af. 
Når i har fået tømt vandet væk, så skal i grave ned udenfor ved begge gyllekanaler og få dem hugget væk 1 . 2 m fra stalden, og få støbt en mur i enden af gyllekanalen. De 1 . 2 m fyldes så med jord, og så slipper i nok for at få vand ind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den skal holdes tømt, nu ser den fuld ud. Hvis den holdes tømt vil jeg tro at vandet søger derhen. 
På billede 1 ses en bølgeplade, men nu vrf nærmere eftersyn ligner det en plastplade. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det du ser som bølgeplade tror jeg er trapez pladerne på stalden du ser i vandspejlet. Der er ingen plader nede i kanalen.

Jeg har tømt den der “fortank” hver låget er lidt til siden. Men der er stadigvæk vand i kanalerne 
Tror du vi kan pumbe gylletanken tør på den måde? Så renderne bliver tørre 
Det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke kan se hvordan det hænger sammen. Jeg er heller ikke sikker på at den tank du viser med det runde låg er fortanken som tidligere har haft forbindelse til begge kanaler. Fortanken vil typisk være større. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis