Vedr. Tagkonstruktion fra 2011

Håber nogen her vil kunne hjælpe med teknisk viden vedr. tagkonstruktion fra 2011.


Bor i villahus fra start 70’erne, der i sin tid blev bygget med asbestetanit, men som i 2011/2012’ich fik lagt nyt tag med betontegl (vi flyttede ind i 2021). I forhold til taget kan jeg se, at der er flere forhold, der umiddelbart ikke er korrekt og/eller hensigtsmæssigt udført.


Tager er bygget i denne rækkefølge; spær, undertag, lægter (ubehandlet) og betontegl. Taget har været afmonteret ned til spær, og er bygget op derfra. Dette kan jeg se på undertag, der er mærket med produktionsår 2011.
I forhold til konstruktionen har jeg 5 forhold, som jeg ønsker hjælp til at belyse:


1. Konstruktionen er altså ikke udført med afstandslister mellem undertag og lægter, hvilket så vidt jeg ved var et krav i 2011 (se billede 1). Endvidere kan jeg forstå, at afstandslister skal være minimum 25 mm tyk og trykimprægneret, da de har til formål at modstå vandindtrængning, samt sikre ventilation så lægter ikke udsættes for bl.a. råd.
  • Mit spørgsmål her er, om afstandslister var et lovkrav i 2011, og om dette forhold skal være sikret, hvis man lægger nyt tag, og i den forbindelse afmonterer det gamle ned til spær?
  • Hertil er jeg nysgerrig på, hvornår der blev indført krav om afstandslister?
2. Der er nedbøjning i undertaget mellem nederste lægte og sternbræt, da der ikke ligger underliggende plade/bræt (se billede 2). Dette forårsager, at vandet samler sig i en rende, umiddelbart på hele længden, og løber igennem et aflangt hul på 1 cm fra en hæfteklamme, der er gået gennem undertaget. Hullet er placeret i nedbøjningen hvorfra vandet løber ned gennem sprækken mellem de underliggende udhængsbrædder. Dette fandt jeg ud af, da jeg havde et hidtil uopdaget flækket tegl (der nu er udskiftet), hvorved vandet løb ned på undertaget. Og i øvrig i relation til punkt 1, kan jeg se, at der er råd på flere lægter (se billede 3).
  • Mit spørgsmål her er, om det i 2011 var et lovkrav, at undertaget i nederste del skulle være understøttet af plade eller bræt, eller være helt udspændt mellem sidste lægte og det fodblik der går ud over sternbrættet? (Dette i forhold til modellen i billede 4)
  • Og endvidere hvis det er et krav, hvornår det blev indført?
3. Vedr. vindplader er dette ikke monteret. Men det skal så siges, at der kun ligger den originale isolering på 100 mm.
  • Mit spørgsmål her er, om det i 2011 var et krav at montere vindplader, hvis man fjernede taget ned til spær, og byggede nyt der fra?
  • Og hvis dette er tilfælde, hvornår blev det så indført?


4. Hertil er der indtrængning af vand ved aftræksrør. Dette bl.a. grundet at der ikke er afsluttende fuge mellem rør og undertag – men der er umiddelbart også noget galt på selve taget. På billede 5 er der synlig utæthed over rørgennemføringen, mellem tegl og basen på taghætten. Her imellem ligger der noget formet metal, og en eller anden form for tætningsmasse, som jo synligvis ikke er tæt.
  • Mit spørgsmål her er, hvilke krav der i 2011 ville være til en sådanne konstruktion? Og om dette umiddelbart lever op til standarterne fra den gang?
5. Endvidere er der heller ikke afsluttende fuge mellem skosten og undertag – dog ingen vandindtrængning. Men er i tvivl om, hvorvidt inddækningen ved tegl er udført korrekt? Se billede 6.

Hvis du er kommet så langt ned i teksten, vil jeg takke for at du ville se på mit længere indlæg – og hvis du/I vil kunne hjælpe med nogle svar, er dette meget værdsat :-)
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Meget kan man beskylde politikerne for, men der trods alt er ikke lovgivet om hvordan et tag skal opbygges.

Når det er sagt, så ligner din tag konstruktion noget elendigt gør det selv arbejde.

1. Afstandslister har man brugt lige så længe man har brugt undertag.
2. Der burde være lavet enten win win plader eller krydsfiner med fodblik ned i tagrenden.
3. Det burde også være udført.
4. Taghætten er en model til tagpap. Derudover skulle der have været en række tegl mere.
5. Der skal ikke fuges til undertaget. Der bruger man en gennemføring der er beregnet til det.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis