Ventilation - støj og varmeforbrug

I juni 2023 oprandt dagen, da jeg udskiftede mit gamle Lida LVAR 75 anlæg med rotorveksler, men et Nilan Comfort 300 LR. Mit hus er velsignet med Velfac 200 vinduer, så det har i nogle år ikke været muligt at holde dem fugtfri om morgenen. Det virker dog indtil videre med det nye Nilan-anlæg, dog med et par andre gener.

Dels larmer anlægget mere, specielt i mine fraluftventiler. Det giver en smule mening, da det suger mere end det gamle anlæg, men det undrer mig at selv mit viktualierum (med solvarmeanlæg) på nogle få kvm er indreguleret til 25 m3/h fraluft - er det fornuftigt? Min store dagligstue med 3.5 m til loftet er indreguleret 36 m3/h. Tilsvarede for bryggers som også er indreguleret til 25 m3/h.

Ifm. at det er blevet koldere, kan jeg se at der på kolde dage er et noget større varmeforbrug end normalt. På de dage hvor det har blæst og regnet, kan jeg se at gennemsnit af fraluft er ca. 19 grader og tilluft er ca. 17. Giver det mening?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg er interesseret i det gamle anlæg.. da min ene blæser motor lige er stået af. Har du den endnu ?
Din målerrapport stemmer ikke overens med gældende Lovkrav, spec. køkken med fraluft på min 72m3/h.
Bryggers med min 36m3/h, men hvor er Vaskerummet?

Klarlæggelse af luftmængden, ind og ud. 
Luftskiftet på 0,30 l/s per m2 opvarmet bruttoareal som bygningsreglementet BR10 eller senere BR kræver, uden hensyntagen til rumhøjden, svarer omtrent til et luftskifte på ½ gang i timen ved 2,5 m rumhøjde og vil normalt sikre et fornuftigt atmosfærisk indeklima ved et normalt aktivitetsniveau i boligen (=acceptabel friskhed af luft, når der ikke ryges, ikke tørres tøj i stuerne mv).

Bygningsreglementet kræver dog at der som minimum udsuges:
Køkken, 20L/s = 72m3/h
Bad og/med toilet, 15L/s = 54m3/h
Toilet, Bryggers og kælderrum, 10L/s = 36m3/h.

Dimensionsgrundlaget er det luftskifte. som er størst, 0,3L/s pr. m2 opvarmet bruttoareal eller den samlet udsugning fra køkken, bad, toilet mv.
GSH skrev den 16-11-2023 08:31:01

Din målerrapport stemmer ikke overens med gældende Lovkrav, spec. køkken med fraluft på min 72m3/h.
Bryggers med min 36m3/h, men hvor er Vaskerummet?

Klarlæggelse af luftmængden, ind og ud. 
Luftskiftet på 0,30 l/s per m2 opvarmet bruttoareal som bygningsreglementet BR10 eller senere BR kræver, uden hensyntagen til rumhøjden, svarer omtrent til et luftskifte på ½ gang i timen ved 2,5 m rumhøjde og vil normalt sikre et fornuftigt atmosfærisk indeklima ved et normalt aktivitetsniveau i boligen (=acceptabel friskhed af luft, når der ikke ryges, ikke tørres tøj i stuerne mv).

Bygningsreglementet kræver dog at der som minimum udsuges:
Køkken, 20L/s = 72m3/h
Bad og/med toilet, 15L/s = 54m3/h
Toilet, Bryggers og kælderrum, 10L/s = 36m3/h.

Dimensionsgrundlaget er det luftskifte. som er størst, 0,3L/s pr. m2 opvarmet bruttoareal eller den samlet udsugning fra køkken, bad, toilet mv.

 Tak for svar. Viktualierum på tegningen er vores vaskerum, som ifølge rapporten er målt til 25 m3/h. Ift. køkkenet, er der også installeret en emhætte og systemet kører et trin op ved højt fugtniveau - gør det nogen forskel? 

Emhætten er ud over Lovkravet, derfor kan Emhætten ikke medvirke til Lovkravet.
Vaskerum kan sidestilles med Bryggers.

Kort og godt din Målerapporten opfylder ikke gældende Lovkrav.

Vedr. støj, er der flexforbindelse mellem anlæg og rørforbindelse, f.eks. Lindab type Flex?
Hvad har du af lyddæmper?
Hvad lufthastigheder har givne rørstykker?
Annonce
Gode input. Det vil jeg tjekke. 

Jeg må lige grave mig ned i disse regler før jeg tager kontakt til installatør - hvor finder jeg dem? I BR18 (https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/22/Krav/443_446), læser jeg at "I bade- og wc-rum i boliger skal der kunne udsuges mindst 15 l/s. I wc-rum uden bad og i bryggers skal der kunne udsuges mindst 10 l/s. I køkkener skal der kunne udsuges mindst 20 l/s." §443, stk 5. Skal jeg læse det som et minimum eller at det er muligt at udsuge så meget dvs. funktionsbetinget?

Ift. arealbetinget luftudskiftning, kan jeg se at jeg skal udskifte min. 0,3 l/s/m2 = 1,08m3/h/m2. Med 184 m2 giver det knap 200 m3/h, er systemet måske lidt højt sat? 
Dit minimums udsugningskrav er som følger:
Køkken = 72 m3/h
2 x bad = 108 m3/h
bryggers = 36m3/h
Vaskerun = 36 m3/h
Ialt 252 m3/h, som er større end 0,3L/s pr brutto boligareal, (184m2 x 0,3 x 3600 = 199m3/h )

Ovennævnte Lovkrav har været gældende siden BR10.
Tidligre var Lovkravet, for bruttoareal = 0,35L/s pr m2
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis