Fremtidssikret installationskabel til elbil lader

Er igang med at lave en carport, og vil gerne trække et kabel til en elbil lader, når jeg en gang får sådan en. 

Jeg har behov for at trække kablet ud nu, da den både skal køre i en stolpe, og fra udhænget og ned i carport konstruktionen, herunder tagpap (Der kommer en metal afdækning af den på muren). 

Hvilket kabel er det jeg bær vælge, så der Ingen problemer er i fremtiden? 

Mvh. Christian M
 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor stort det kan/bør være afhænger af dimension på din stikledning og sikringerne i dit vejskab. Spørg din elektriker.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 17-10-2023 20:32:38

Hvor stort det kan/bør være afhænger af dimension på din stikledning og sikringerne i dit vejskab. Spørg din elektriker.

/BOFH 

 Måske jeg ikke fik udtrykt mig klart nok. Men skal IKKE monterer en lader nu, først om måske 5 til 10 år. Så vil da ikke ringe til et firma og spilde deres tid uden at lægge en opgave 


Mvh. Christian M
 

I princippet må man heller ikke selv trække kablerne og få en installatør til at forbinde, så at trække et kabel du måske ikke kan bruge om 10 år er spild af penge.
Kan det ikke laves så du kun trækker trækrør?

Selvbygger med stort S. 
Christian M skrev den 17-10-2023 21:32:07

BOFH skrev den 17-10-2023 20:32:38

Hvor stort det kan/bør være afhænger af dimension på din stikledning og sikringerne i dit vejskab. Spørg din elektriker.

/BOFH 

 Måske jeg ikke fik udtrykt mig klart nok. Men skal IKKE monterer en lader nu, først om måske 5 til 10 år. Så vil da ikke ringe til et firma og spilde deres tid uden at lægge en opgave 

Nej, men det kan jo ikke nytte at du trækker et kabel for at levere mere til din ladeboks end dit hus kan trække ude fra vejen / eller dit elselskab er villig til at levere til dig inden du pløjer din indkørsel op.

Ift dimensionering så kan du starte her, men regler har det med at ændre sig hen over tid så om 5-10 år kan dit kabel sagtens være for småt ift hvad du regnede med. Det jeg selv har koster ca 100.-/meter, det er meget tykt og stift og ville være meget vanskeligt at trække igennem et rør.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Det er ganske fint at trække kabel nu. Dimensionen på denne har ikke nogen sammenhæng med stikledning eller sikringer i kabelskab. 
Det er udelukkende sikrings størrelsen foran som skal afpasses efter sikringer i kabelskab, og de må gerne være mindre end maks. størrelse i dit kabel.  
Så træk endelig en 5 x 6 mm2 kabel. Og til den tid bestiller du så en lader som passer til forholdene. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-10-2023 23:04:40

Det er ganske fint at trække kabel nu. Dimensionen på denne har ikke nogen sammenhæng med stikledning eller sikringer i kabelskab. 
Det er udelukkende sikrings størrelsen foran som skal afpasses efter sikringer i kabelskab, og de må gerne være mindre end maks. størrelse i dit kabel.  
Så træk endelig en 5 x 6 mm2 kabel. Og til den tid bestiller du så en lader som passer til forholdene. 

 Tak for svar. Ja elboksen og sikringerne må jeg tilpasse til den tid. 



Mvh. Christian M
 

JonDop skrev den 17-10-2023 21:25:13

En tomel finger regel.
Hvis afstanden er >30m 5x6 kvadrat ellers er 5x4 nok.

Pris forskellen er så ikke så stor hvorfor jeg jeg bare ville sige 5x6 kvadrat. 

Større kvadrat giver mindre spændingsfald og mindre tab så det gør ingen skade.
   


 Tak for svar 


Mvh. Christian M
 

BOFH skrev den 17-10-2023 22:32:12

Christian M skrev den 17-10-2023 21:32:07

BOFH skrev den 17-10-2023 20:32:38

Hvor stort det kan/bør være afhænger af dimension på din stikledning og sikringerne i dit vejskab. Spørg din elektriker.

/BOFH 

 Måske jeg ikke fik udtrykt mig klart nok. Men skal IKKE monterer en lader nu, først om måske 5 til 10 år. Så vil da ikke ringe til et firma og spilde deres tid uden at lægge en opgave 

Nej, men det kan jo ikke nytte at du trækker et kabel for at levere mere til din ladeboks end dit hus kan trække ude fra vejen / eller dit elselskab er villig til at levere til dig inden du pløjer din indkørsel op.

Ift dimensionering så kan du starte her, men regler har det med at ændre sig hen over tid så om 5-10 år kan dit kabel sagtens være for småt ift hvad du regnede med. Det jeg selv har koster ca 100.-/meter, det er meget tykt og stift og ville være meget vanskeligt at trække igennem et rør.

/BOFH 

 Men hvad sker der ved at trække et overdimensioneret ledning? Det er vel selve lederen der bestemmer belastningen alligevel ?


Mvh. Christian M
 

Der sker intet ved et “overdimensioneret” kabel.
Det er laderen der bestemmer belastningen på kablet.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis