Bredbånd hastigheds test

Hej til jer.
Nu er vi endelig kommet af med you see og fået mobilt 5g bredbånd. Så langt så godt, men der er noget som undre mig. Hvis jeg måler hastigheden på den stationære computer så ligger den omkring 6-700 mbps. Hvis jeg måler på den bærbare nedeunder i stuen så er hastigheden 75-80mbps. Hvis jeg tager den op ved siden af routeren  ligger den på ca 100mbps. hvis jeg ser på den bærbares specifikationer så skulle den kunne modtage 300mbps både op og ned. Kan  nogen sige hvorfor præstationen er så meget ringere på wifi. andet spørgsmål Cromecast hvordan ser man hvilken hastighed den modtager med.
På forhånd tak.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har den bærbare et stik du kan modtage internet på? Hvis ja, så test der. Ellers læs specs på den bærbare og på den router e.a. der leverer Wi-Fi til den bærbare for at se begrænsningerne.
Vi har også Chromecast, så længe jeg er tilfreds med billedkvaliteten bekymrer hastigheden mig ikke(så jeg kender ikke svaret på dit spørsmål). Er der problemer med billedkvaliteten?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej og tak for svar,
Har nu målt med kabel ca 220 mbps og ved siden af routeren på wifi ca 100mpbs. Hvad kan man udlede af det? Angående cromecast så er det fordi den sagde, da jeg skulle installere den på det nye netværk at det var et ringere netværk  og jeg skulle finde et andet hvis det var til rådighed. Men der er jo ikke andet til rådighed, og det fungere umiddelbart ok. På den gamle adsl forbindelse fra you see var hastigheden fra 4til 9mbps så det undrede mig at cromecasten brokkede sig over den nye forbindelse, som alt andet lige rmere end 10x hurtigere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg tror du kan udlede at din bærbare teknisk er begrænset i forhold til din stationære, eller at din wifi-router(eller hvad det er der leverer wifi).
Ang. Chromecast har jeg aldrig set den besked. Vi har principielt 500 mbps i to bygninger,  det er kablet til en max 100 mbps router i den bygning hvor vi benytter Chromecast. Jeg kan vælge mellem 2G og 5G. Med en iPad kan jeg med Ooklas Speedtest opnå lige knap 100 mbps optog ned på begge når jeg er i samme rum som routeren. I samme rum har vi TVet med Chromecaster.
I et andet rum giver iPad testen 20-30 % ringere resultat, der har vi også TV med Chromecast, og også der fin kvalitet.
Jeg ville ikke bekymre mig så længe TVet leverer ok kvalitet uden afbrydelser.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej John.
Det er som sådan heller ikke fordi jeg er bekymret. jeg undrede mig bare over den store forskel. Med det dårlige net vi havde før kunne alle enheder åbenbart fint modtage 4-9mbps. Nu hvor der er op til 700mbps til rådighed viser det at de forskellige enheder ikke kan modtage ens. Nu du nævnte din I-pad så tænkte jeg at prøve min mobiltelefon og den viser 46mpbs hvor den bærbare viser ca 90 i samme rum ved siden af hinanden. Hvad betyder ping og jitter  i forhold til kvaliteten af signalet. Tak for svar.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ping er en enhed for forsinkelse på reaktion når du beder om data fra et sted via internettet. Det betyder meget for gamere der konkurrerer, hvis vi spiller mod hinanden, og jeg har en meget højere ping end dig, får du spørgsmålene før mig, og dine svar kommer hurtigere retur. Så jeg taber. Hvis der var forskellig ping til lyd- og billeddelen på en TV-udsendelse ville de to optræde ude af synkronisering.
Jitter er en måleenhed for at ping ikke er konstant, altså at den før var 33 ms og nu er 45 ms.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Tak for det. Angående Cromecast så i går aftes var der 3 korte udfald på en streeaming fra dr.dk  der kunne jeg godt li at vide om det er dr eller   wifi/ mobilnettet som fejler. Er det muligt at finde ud af det?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 05-09-2023 17:40:17

Tak for det. Angående Cromecast så i går aftes var der 3 korte udfald på en streeaming fra dr.dk  der kunne jeg godt li at vide om det er dr eller   wifi/ mobilnettet som fejler. Er det muligt at finde ud af det?

Bagudrettet er det svært(læs umuligt) at finde ud ad.

Ud over DR og din wifi kan det jo også skyldes den enhed du Chromecaster fra(gik ud fra det var via Chromecast uden at vide det).
Jeg ville lade lidt tid gå, og så se om det sker igen, kun DR eller også andre kombinationer, og derved opbygge lidt mere viden.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ok så
 vil jeg vente og se Dr har jo ikke været  det bedste i forhold til feks filmstriben. Men vi har kun de gratis glæder. Eller sagt på en anden måde det som vi alligevel betaler for.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis