Bådmotor

Hej. Har købt en Møn 27 fod der har næsten ny Vetus M3 29 hk. Når jeg sejler, og lige prøver med fuld gas, går den 2600 omdrejninger. Men som jeg læser i data om motoren, burde den gå 3600 omdrejninger. Læser jeg noget forkert. Der er ingen tilgroning, men ved selvfølgelig ikke om der er den rigtige skrue på. Mvh Allan. 
Hej. Har købt en Møn 27 fod der har næsten ny... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tusinde tak for info je-ns.
Der er ingen fordel ved at kommer højere op i omdrejnnger. Det vil blot øge slid på motoren. For høje omdregninger giver færre kræfter. Normalt når der opgives hk er der også et omdrejninmgstal. Du bør vælge en skrue, så du holder dig omkring det omdrejningstal, ved fuld kraft.

Jeg læser max omdrejninger som det tal du altid skal være under.
Gode ven. Den sejler 5 knob ved de ca 1800 omdrejninger jeg hygger rundt med. Og når jeg når de 2600 som er mit Max. Sejler den de ca 6,7 knob som en Møn ca gør. Så tænker også måske de 2600 giver jo nok ikke slid på motor. Så må jeg jo nøjes med de 3,5 knob jeg sidst noget ved Lillebælt. Den ene vej, og dejligt hurtig den anden. 😂
Jeg fandt et datablad, hvor der står at max hk er ved 2500 omdr/min. Så det lyder som du har den helt rigtige propel. Hvis du sætter en på med lavere stigning, vil omdrejningstallet stige, men du vil have færre kræfter.

For at få god økonomi og ikke slide unødvendigt på motoren, vil man med fordel gå for 3/4 gas på længere stræk.
Vil det sige hvis jeg går med min Max på de 2600 i længere tid, er det ikke noget problem for motor? Eller skal det helst være med ca 1800. 
Annonce
Motoren tager ikke skade af at køre 2600 o/m og heller ikke af at køre 3000 o/m i længere tid af gangen.

Er propellen for stor sejslæber motoren, lige som hvis du køre i et for højt gear i bilen.

Propellen skal passe i stigningen til den fart båden skyder, hvis du kender gearingen i dit gear, samt propellens stigning, er det nemt at regne ud. Man skulle gerne under 15 % i propelslip (forskellen mellem den teoretiske fart og den faktiske fart)

Din båd er en deplacements båd, og sejle hurtigere end bådens deplacements farten, begynder den at trække en stor hækbølge og kræver alt for mange kræfter.
Uden at kende din båd vil jeg mene den sejler bedst ved 5.5-6.0 knob.
Når du får båden på land så undersøg propel diameter og stigning, samt gearingen i gearkassen, sammen med motorens data, og bådtypen, kan Kosør propeller, finde den perfekte propel til dig, og evt. rette din propel til, så den passer bedre.

Vi prøver igen, i morgen --
Så sige jeg mange tak, og tjekker op på det når den er landet. 🚣
Motoren kører med det optimale omdrejningstal ved fuld gas. Hvorfor ændre skruens stigning? Hvis du gør den mindre eller større, får du mindre trækkraft.

Nu bliver bådmotorer sjældent slidt op. Men i en motor der kører 1500 omdrejninger, holder cylinder og stempelringe mindst dobbelt så lang sejltid, som en der kører 3000 omdrejninger. Det er logisk at stemplet bevæger sig dobbelt så meget ved de dobbelte omdrejninger, men den termiske belastning bliver meget hårdere ved høje omdrejninger.

Prøv at se hvor hurtigt den går ved fuld gas. Prøv at tage lidt gas fra, og se hvor stor betydning, det har for farten. Ofte giver det sidste gas stort set kun mere larm og mere brændstofforbrug.
Og det er lige det den gør. Fra 1800 til de 2600 giver jo kun små 1,5 knob og fra 2200 til de 2600 giver lidt over 0,5 knob. Så alt er nok som det skal være. Bare mig der har set mig blind, på de 3600 Max hastighed. Det nok det Max omdrejningsmoment på de 2500 jeg skal kigge efter, og så passer det jo meget godt, tænker jeg. 
GodeVen skrev den 28-08-2023 14:06:37

Jeg fandt et datablad, hvor der står at max hk er ved 2500 omdr/min. Så det lyder som du har den helt rigtige propel. Hvis du sætter en på med lavere stigning, vil omdrejningstallet stige, men du vil have færre kræfter.

For at få god økonomi og ikke slide unødvendigt på motoren, vil man med fordel gå for 3/4 gas på længere stræk.

 Dette her er noget vrøvl.

I det datablad, der er i trådstarters første indlæg kan det ses, at max drejningsmoment er ved 2500 rpm og max hestekræfter er ved 3600 rpm.

Endvodere er den termiske belastming på motoren højere ved stor belastming og lave omdrejninger end ved lidt højere RPM og lavere belastning.

Det er meget nemt. For at drive båden gennem vandet med en given fart skal der bruges en given effekt. Effekt er et produkt af omdrejninger og moment efter formelen
HK = RPM * NM /7100.
Lidt flere RPM koster altså mindre moment, og dermed mindre maxtryk/temperatur i motoren. Som Jens skriver, så tager motoren ikke skade af lidt flere omdrejninger. Tvært i mod.

Men jeg vil foreslå, at du tager en snak med Korsør eller andre, der har proff kendskab til tingene. Så kan du se, hvilken filosofi, der er bedst i proffens ører.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis