Hvorfor hedder det thermo-plader?

Til Forum

Jeg har ofte undret mig over, hvorfor man kalder thermo-plader netop dét - thermo-plader....

En thermodragt holder varmen inde, en thermokande holder den varme drik varm og den kolde drik kold etc. etc. 

Mine thermoplader - 16 mm. - tillader mit skur at blive 40-50 grader varmt om sommeren, og tillader  varmen at undslippe ud i Guds fri natur, så der bliver frysende koldt, med mindre jeg til stadighed opvarmer skuret med olie-radiator. 

Hvori består thermo-effekten i et thermo-tag?  

Bedste nysgerrige hilsner
Jesper "El_Jefe" Stensen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad fabrikakt er dit Themotag ?

Normalt holder et ordenligt produkt varmen inde om vinteren - og varmen ude når det bliver rigtigt varmt..

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det hedder nok thermotag fordi det har en vis isoleringsevne.. 
Men forestil dig dit hus var isoleret med 16mm rockwool.. mon ikke også du ville opleve noget lignende? Hvis Thermotag var bedre til at isolere end rockwool, var det nok mere udbredt som decideret isoleringsmateriale 🤣

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Vi har også 16 mm termotag, det isolere ikke det helt store, men nok til at forhindre kondensdryp.
Man kan også vælge et tykkere termotag, men så går det ud over lysgennemgangen, men det isolere bedre.


Vi prøver igen, i morgen --
Allerførst: 
Tak for svar/kommentarer. 

@shortcut: 
Plastmo TwinLite thermotag 26mm Opal. Jeg købte netop det tag på anbefalinger vedr. thermo....

@lyhne1: 
Hvori består thermo-effekten i et thermo-tag? Hvis ikke det kan holde varme og kulde inde/ude, er betegnelsen thermo vel et falsum.
Havde Rockwool kunnet tåle styrtregn m.m., var isoleringsevnen / thermoeffekten vel større, hvis jeg havde brugt det, tror jeg....

@je_ns: 
Så skulle man måske kalde taget "anti-kondens"-tag, for hvori består thermo-effekten i et thermo-tag?  

Men minopfattelse af ordet thermo er måske forkert, jævnfør thermodragt, thermokande, thermorude etc. etc. 

Bh 
Jesper


Termotag er god til at holde på varmen. Netop derfor bliver der så rasende varmt. Solen skinner igennem og afsætter varme, og det kan ikke komme ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Glem detaljerne, næsten alt der hedder noget med thermo eller termo har relation til temperatur.
Bedst kendte eksempel, som jeg kan komme i tanke om, er termometer.
Så glem alle andre dybe tanker og filosofier😏

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Termoeffekten består i at pladen er relativt dårlig til at lede varmen.. Men den er tynd.. en 16mm mineraluld, eller f.eks. flamingoplade ville jo også kun have en ringe effekt.. (og så er der noget med lysopvarmning/-gennemstrømning, der kan have betydning,  men som jeg ikke ved noget om.. )

Men, En 16mm plade fra Rias har en uværdi på 1,82.. 
Til sammenligning er isoleringskravet til en ydervæg 0,14 (i BR 2018).. 
Så der er jo en pæn forskel.. 

Rias 55mm plader har en uværdi på 0,8. Men der jo stadig lang vej.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tak igen for svar. 

Jeg ska' vist bare ha' pillet de plader ned og erstattet dem med u-igennemskinnelige ditto. Og så ha' isoleret nedefra.... 

Bh Jesper

Tag er et, men hvor godt er siderne i dit skur isoleret ? Der suser meget varme/kulde igennem væggene på et uisoleret skur.
Min udestue er med 25 mm RIAS termotag og nogle heftige glasskydedøre (Der ikke er thermo) og på stenbund.
Den sidste rigtig kolde vinter vi havde, isolerede udestuen ca 3 grader ift udetemperaturen.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis