Smart plugs på netværk med flere acces points

Jeg har et wifi netværk der består af en router og flere forskellige access points med forskellige SSIDer, og én DHCP server, det virker fint når man skal have internetadgang rund omkring på ejendommen. Nu har jeg så fået nogle smart plugs og nogle termometre/fugtighedsmålere som jeg gerne ville kunne betjene fra min telefon og det virker også fint når jeg sidder på mit hoved access point og sætter de enkelte devices op, men når jeg flytter et device, til et andet område der er dækket af et andet accesspoint, så virker det ikke længere. Hvis det havde været alm. TCP/IP kommunikation, så burde det virke, men det gør det altså ikke så vi er ude i noget jeg ikke rigtigt har forstand på. Hvad skal jeg gøre for at få mine smart plugs til at virke? Er mesh den eneste mulighed?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er at du har forskellige SSIDer. Din smartplug komunikerer med WiFi. Den kender kun et SSID og en adgangskode. Du kan løse problemet ved at have flere accesspoints med samme SSID.
Som jeg forstår det, så skifter du SSID når du flytter placering, så GodeVens svar tror jeg ikke på.

Jeg ser to muligheder:
Dine ekstra access points er ikke sat op i bridge mode. Dermed danner der deres eget lokale netværk (med egen dhcp-server). Dette virker fint til internetadgang, men de forskellige netværk kan ikke kommunikere. Hvis dette er tilfældet, så burde du kunne tilgå enhederne, hvis din telefon er på samme SSID. Kan du det?
En anden mulighed er at dine ekstra access points er sat op i "client seperation" mode. Det bruger man typisk til gæstenetværk, hvor man ikke ønsker at de tilsluttede enheder skal kunne se/tale med hinanden. Men det vil så naturligvis også give problemer med lokal kommunikation mellem enhederne.
Jeg er ikke helt med på hvad det er for et problem jenshøj mener der er.

Første gang du tilslutter en Wifi plug, vil den lave sit eget lokale netværk. Men det bruges kun til at man kan fortælle hvilket Wifi-netværk den skal bruge, derefter henter den en IP-adresse fra routeren (accespoint). Efter opstart behøves mobil og smartplug ikke at være på samme netværk. Man kan sagtens betjene sin smartplug fra mobilen, selvom man ikke er hjemme.

Jeg har samme SSID hjemme og i sommerhuset. Hvis jeg tager en smartplug fra det ene sted til det andet spiller det øjeblikkeligt uden nogen form for opsætning overhovedet.
Jeg forstår ikke behovet for forskellige ssid til de enkelte ap-er, hvorfor ikke blot samme ssid og adgangskode til alle.
Det fungerer uden problemer, og gør i min verden det hele lidt lettere.
Tror også det var det GodeVen mente.
djaydjay skrev den 19-06-2023 14:23:32

Jeg forstår ikke behovet for forskellige ssid til de enkelte ap-er, hvorfor ikke blot samme ssid og adgangskode til alle.
Det fungerer uden problemer, og gør i min verden det hele lidt lettere.
Tror også det var det GodeVen mente.

 Der er ikke nogen god grund til at jeg har givet dem forskellige SSIDer ud over at man så kan se hvad det er for et AP man forbinder til, men hvis tricket er at give dem samme SSID, så må jeg da se at få det ændret.

GodeVen skrev den 19-06-2023 12:10:30

Jeg er ikke helt med på hvad det er for et problem jenshøj mener der er.
perhans skriver, at det virker når han er forbundet til hans hoved accessspoint. Det læser jeg, som at det virker hvis telefon og enhed, er forbundet til samme access point med en lokal forbindelse. Jeg svarer derfor på, hvad jeg mener der kan være galt, da det ikke virker, når han forbinder enheden til et andet access point. Jeg ser de to muligheder for hvorfor der ikke kan laves en lokal forbindelse. Husk på, at der heldigvis findes en del enheder, som kun virker med lokal forbindelse, og ikke er afhængige af diverse sky-forbindelser.
Det er klart, at hvis enhedens SSID ikke skiftes, så vil det ikke virke, hvilket jeg også starter med at skive. Men da perhans nævner både SSID, TCP/IP og DHCP, så virker det til at han ved nok om netværk til at vide, at enhedens SSID skal svare til det samme som det access point, den skal forbinde til.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis