“Gratis” el

Er det kun mig der studser over mediernes “gratis” el, for der er vel stadig ~1kr afgift på strømmen uagtet at den i Østdanmark er lige under nul og i Vestdanmark nærmer sig 1kr? Eller er der noget jeg misforstår?

Hvis det er gratis inkl alt, skal jeg ihvertfald have tændt for den mobile aircon 😁
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja her hos os er strømprisen - 0,61 kr. med afgifter og transportafgifter mellem kl. 13 og 15 her i dag. (-1,17 kr i ren elpris)
(fra 15 - 16 - 0,31 kr.)

Vi prøver igen, i morgen --
Frank Chr. skrev den 28-05-2023 10:33:13

Og hvad betyder det så i praksis - modregnes den negative el-pris.. jo mere man får brugt i tidsrummet. ?
For så skal jeg dæleme have gang i vaskemaskine, opvaskemaskine, tørretumbler, vandpumper, opladet samtlige batterier m.m.

 Nu ved jeg ikke hvilket selskab du får el fra, jeg har Flexel fra Norlys, og bruger jeg eks. 10 KW her i dag mellem kl 13 og 15 får jeg 6,10 kr  så ikke rigtig noget der tæller på den lange bane, de få gange om året det måtte ske.


Vi prøver igen, i morgen --
Min Andel Energi app viser 0,45kr lige nu, med transport og afgifter hos mig. 
Altså det er mig som skal betale beløbet   
Der er lidt mere end diverse strømpris beregnere viser på nettet. 
je_ns skrev den 28-05-2023 10:49:15

Frank Chr. skrev den 28-05-2023 10:33:13

Og hvad betyder det så i praksis - modregnes den negative el-pris.. jo mere man får brugt i tidsrummet. ?
For så skal jeg dæleme have gang i vaskemaskine, opvaskemaskine, tørretumbler, vandpumper, opladet samtlige batterier m.m.

 Nu ved jeg ikke hvilket selskab du får el fra, jeg har Flexel fra Norlys, og bruger jeg eks. 10 KW her i dag mellem kl 13 og 15 får jeg 6,10 kr  så ikke rigtig noget der tæller på den lange bane, de få gange om året det måtte ske.

 Jeg har Ok-El med månedsvis forbrugsafregning. Har været Norlys-flexkunde, lige ind til det gik op for mig at de havde ændret mit kundeforhold til til fastprisaftale til 6,30 kr./kr. da priserne bragede derudaf i vinters.  

Ps. Gid man havde en 2-3000 liters aku-tank med el-patron, men jeg må nøjes med en almindelig vvb. 
Annonce
@HrT i dette halvår er afgiften nedsat til 1 øre inklusiv moms pr kWh.

I skrivende stund er elprisen her -0,98 kr på 0,01 kr afgift. Ingen tvivl om at hele el-distributions systemet bør opdateres. Det dur ikke noget at det generelt kniber med energien, men til tider er der for meget. Man må i gang med noget power to X eller på anden måde gemme energien.

Skal dem der har solceller betale for at komme af med strømmen?

GodeVen skrev den 28-05-2023 13:50:13

@HrT i dette halvår er afgiften nedsat til 1 øre inklusiv moms pr kWh.

I skrivende stund er elprisen her -0,98 kr på 0,01 kr afgift. Ingen tvivl om at hele el-distributions systemet bør opdateres. Det dur ikke noget at det generelt kniber med energien, men til tider er der for meget. Man må i gang med noget power to X eller på anden måde gemme energien.

Skal dem der har solceller betale for at komme af med strømmen?

 Ja, det skal de hvis ikke de slukker. Det hele er lidt skørt 

Ud over de 0,01 kr i elafgift er der andre udgifter. Men som det har været tilfældet her i eftermiddag så kunne man ned time - time afregning tjene penge ved at bruge strøm. Det er dog ret små beløb på den korte tid.
Afregning foregår jo kvartal eller månedsvis så den samlede regning er naturligvis ikke negativ. 
Og ja der er 1000 vis af vindmøller som sættes i stå på sådan en dag. Det ville da være dumt at slide på møllen hvis man skal betale for at komme af med strømmen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
For solceller på gruppe 6 som afregnes med energinet, går jeg ud fra at man får de garanterede 0,4okr /kwh.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
De negative el-priser har nok kostet nogle mast-sikringer rundt omkring.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis