Solceller på taget.. Brandfare..

Kan solceller mon virke som forstørrelsesglas og tænde ild ligesom man også kan med et par læsebriller.?  
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal jo være en styrke i glasset for at der kan være en brændpunkt.
Alm vinduesglas er der jo heller ikke problemer med.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Desuden har solceller jo bund i kassen, så der ikke kommer lys igennem. Så nej de kan ikke varme på den måde. 
Skal man gennemtænke en lille risiko så er det mere elektrisk dårlig forbindelse. Men det er næsten utænkelig at det skulle kunne antænde noget tagmateriale. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 07-05-2023 22:42:27

Desuden har solceller jo bund i kassen, så der ikke kommer lys igennem. Så nej de kan ikke varme på den måde. 
Skal man gennemtænke en lille risiko så er det mere elektrisk dårlig forbindelse. Men det er næsten utænkelig at det skulle kunne antænde noget tagmateriale. 

 Ja det er nok dette der kan ske. Jeg spurgte fordi en lokal skolebygning med solceller brød i brand i går - og sidenhen har indsatslederen udtalt at "Sydøstjyllands Brandvæsen formoder, at ilden er opstået omkring nogle solceller på taget af den hårdest ramte bygning. Folkebladets udsendte kunne ved selvsyn konstatere, at der var godt gang i både ild og røgudvikling fra solcellerne"  


Ps. Jeg har lige droppet planen om at få installeret solceller på mit hus. 
…… og hvordan kunne Folkebladets udsendte mon se om røg og ild var opstået i solceller eller tagkonstruktion?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nej, solceller kan ikke virke som brændeglas. Men når der er el, er der risiko for brandfare. Regler om el er for at undgå at folk for stød eller at installationen bryder i brand.

Hvor branden er opstået, vil man normalt forsøge at fastlægge, når branden er slukket. Du må holde øje med lokalbladet.

Solceller kan gøre det vanskeligt at slukke brand i tagkonstruktioner, da man får noget der ligner en tag-på-tag løsning.
Annonce
Frank Chr. skrev den 08-05-2023 08:56:37
Ps. Jeg har lige droppet planen om at få installeret solceller på mit hus. 
Der kan være flere gode grunde til ikke at ville installere solceller på sit tag men faren for brand er ikke en af dem.

 

Ja, elbiler er farlige når de kører i trafikken. Sidste år var der 150 der døde i trafikken. Der er igen grund til at tro at det er højere eller lavere med elbiler.

En bekendt have en Volvo benzinbil. En dag han kørte, slukke pludseligt alle lamper i instrumentpanelet og motoren stoppede. Han rullede ind til siden og prøvede uden held at starte. Han gik ud og tog advarselstrekanten. Da han havde sat den, og vendte sig om, opdagede han at der stod store flammer ud omkring motorhjelmen. Bilen var totalt nedbrændt i løbet af få minutter.

Det viser at man skal passe på med advarselstrekanter.

Psykologisk set er angst, noget der kommer, når man ikke er herre over situationen og der kan ske noget dårligt. Man har en tendens til at være bange for det ukendte. Det medfører, at mange ser det nye som noget farligt. Jeg kan huske den gang i 80'erne hvor mikrobølgeovne blev almindelige. Der kunne man i aviserne se overskrifter om hvor farlige mikrobølgeovne var. Det de mente var, at der var en risiko for at man ikke fik varmet kyllingekød ordentlig op, så der var risiko for salmonella.HC Andersen skrev et sted at han kunne lide af tog-angst dagen før han skulle rejse med tog. Det er få siden at nogle kunne blive paniske ved tanken om 5G, uden at de havde en rationel grund.

Man skal selvfølgelig være kritisk overfor nye teknologier, men man skal også være realistisk.

 

 

Det var nu mere det at el-biler åbenbart har det med at selvantænde mens de står parkeret, fx. også i folks garage og hele huset nedbrænder. 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis