Batteri system

Hej. 
Er ny i verden med hus på slæb ;) 
Har købt en brugt campingvogn. Der er to 12v batterier i serie, som har fastmonteret en lader. Batterierne er nok >5år - kender ikke standen af dem. Jeg forestiller mig, at det er meningen at der lades, når vognen er tilsluttet 230V. Og vandpumpe, køleskab (og noget lys?) kan køre på 12v, når man ikke har 230v tilsluttet.
Men det ene batteri har "lækket" og der er lidt tørret stads ved den ene pol. Er det normalt?

Jeg vil prøve at afmontere batterierne og tage dem ind og lade dem en af gangen med min CTEK lader. Men tør jeg det, når det lækker?

Pft.

Hej.  Er ny i verden med hus på slæb ;)  Har købt... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hehe så langt kom jeg slet ikke. Efter et par timers opladning, meldte laderen færdig. Batteriet fik multimeter på og faldt løbende til under 8V i løbet af få minutter. Nyt må der til. 
Jeg undrer mig over, at der ikke er en inverter som kan lave 12v batterierne til 230v til stikkontakterne i vognen. Vil det kunne laves? Kræver vel noget  omskifter, så der ikke kan komme 230v både fra inverter og fra ekstern 230v forsyning

Victron laver invertere der egner sig godt til formålet, du skal kigge efter multiplus modellerne der har indbygget lader og kan sende 230v direkte igennem når du er tilsluttet ekstern forsyning og automatisk kobler over på batteri forsyning når der ikke er ekstern forsyning. 


"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis