Internetopkobling

Jeg søger råd om telefonabonnement og streaming til TV.
Fruen og jeg har til vores telefon 5GB data/mdr. som vi normalt slet ikke bruger. Hendes forbrug kan sagtens være blot 2-300MB i måneden og vi har kun en enkelt gang løbet i begrænsning, da vi engang måtte tage mobilen til hjælp på en campingplads for at kunne se Formel 1.

Til TV har vi Boxer antennebåret signal (altså undtagen omtalte gang med utilstrækkelig signal på camping). Vi har 8 kanaler.

Nu har vi opdaget at vores telefonabonnement ikke er konkurrencedygtigt, og vi vil gerne have et mere stabilt signal med på camping. 

Hvordan kombinerer man smartest en mobilabonnemet med streamingsignal til TV? 
Hvor mange GB bør man have? 
Er en router til campingvognen ikke bare en slags ekstra mobiltelefon, som kan videresende WiFi?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan få en router med simkort. Du slutter så din computer til routeren og ser/streamer det program, du abonnerer på.

fase
Det eneste problem med en router til simkort er at det er ikke alle udbydere der levere data godt nok til at streame. Jeg forsøgte med sådan en router på 4g netværket leveret af DUKA mener det er telias netværk. Det var meget ringere end den fastnetforbindelse fra tdc på bare min 5Mb op til 10Mb så det sim kort blev returneret

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Svært at svare på.
Afhænger jo af hvor meget TV du vil streame.
Er det altid den samme campingplads, eller flytter i omkring? Det kan have betydning for hvilket selskab i bør vælge(for at få et ordentligt signal).
Jo, router med sim er en tlf man ikke kan tale i. Jeg bruger min tlf. når jeg er i en lignende situation.
Hvad ser du TV på i campingvognen?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Du skifter jeres boxer system ud med et 4G modem, og så kan i bruge det både ude og hjemme. Køb en ekstern antenne, så i kan opnå dækning på steder med ringe signal.

Billigste løsning, afhængig af jeres tv forbrug, er et mobilabonnement hos Lebara med 100GB data om måneden til 59kr. Kommer i ud over de 100gb, starter der blot en ny månedsperiode/30 dage, til 59 kr.
På den måde har du et fleksibelt abonnement, uden at det koster kassen.

Elektronikteknikeren
Jfr. Lebaras hjemmeside er prisen nu rettelig 99 kr. for 100 gb.
Man skal opgøre sit ca. behov. Der siger man groft, at 1 times streaming er lig med 1gb forbrug, og det passer vist meget godt. 
Så skal man finde ud af, om man vil købe data via sit mobilabb. - måske både eget og konens. Hvad er forbrugsmønsteret generelt. Evt. et særskilt dataabb., eller man betaler et ekstra beløb for at få et ekstra simkort til sit mobilabb., hvor det så kan bruges til data ved at  man køber en router og sætter op.
Har man brug for en router? Vi har indtil videre klaret os uden og udelukkende brugt vores mobiler til at streame med, men har enkelte gange så også haft dårligt signal. Med en router og med en ekstern antenne, som kan sættes op på ydersiden af vognen, vil man generelt være sikret altid at have det optimale signal. 
Endelig skal man være opmærsom på, om det er i DK, at man har brug for data til streaming, eller det også er i udlandet.
Sluttelig er der hvilket selskab man skal have abb. hos. Der er i DK kun 3 at vælge mellem, TDC, 3 og Telia/Telenor som deler deres netværk. Alle andre selskaber lejer sig så ind hos et af de 3 selskaber.
Efterhånden er det mit indtryk, at alle 3 selskaber har ret god dækning over det hele, men enkelte steder kan man opleve at et selskab måske har dårligt signal, mens de 2 andre har godt signal, men når man så når til næste plads, er det måske de 2 med godt signal, som pludselig har dårligt signal. Der har været utallige spørgsmål om dækning på facebook, om netop dette emne, og det er mit klare indtryk, at alle 3 selskaber efterhånden bedømmes ret godt.
Så skal I finde ud af, hvor det er billigst, og det er lidt en jungle fordi det også skal kombineres med, hvor meget tale man forventer at have brug for.
Jeg taler f.eks. meget lidt, men bruger en del data, mens min kone er mere talende, og stort set ikke bruger data.
Så vi endte med 2 ens abb., da vi så vi har fri tale og x antal gb til rådighed. Generelt har jeg nok data i det abb. jeg har, men når vi camperer kan der være behov for ekstra til streaming, så der må konens abb. så levere det sidste. Samtidig har vi alt vores data til rådighed både i dk og i EU, og da vi også camperer udenlands, så er det jo en fordel.
Vi endte i øvrigt hos Duka, som er nævnt i et andet indlæg, og er godt tilfredse med dækning osv, så det viser jo bare noget med, at alt efter hvor du er kan dækning være forskellig. Men hvis man flytter meget, vil jeg mene at alle selskaber kan bruges.
Hvis I oplyser nærmere om Jeres behov, er der nok en del som måske kan pege på fordelagtige abb. som vil passe lige til Jer til bedste pris.


Kurt B. Andersen
Annonce
Du behøver ikke en router. I mobiltelefonen går du ind og opsætter et HotSpot. Så laver mobiltelefonen mobildata om til WiFi, altså mobiltelefonen leger router. Det er den måde jeg har alt mit internet, både ude og på farten. Det virker fint til DR, TV2, Youtube mm. Der kan problemfrit ses på 3 enheder ad gangen.
Jeg har Oister ubegrænset af det hele. Se på oister.dk. Måske er der et abonoment der passer godt til dig/jer.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Uha - gode svar, som alligevel illustrerer hvorfor jeg er forvirret 🤔

Mens vi camperer er jeg lidt af en nyhedsfreak og bruger - say en times tid på mobilen hver dag man taler ikke ret meget. Fruen er på Facebook etc. ligeledes omkring en time. Vi er ikke fastliggere og bor sjældent over 5 dage et sted.
Til TV'et skal jeg have adgang til TV-Avisen og TV2 Nyheder. Vigtigst af alt skal vi kunne se Formel 1 - både træning, kvalifikation og selve løbet. That's our thing 😏
Vi kan finde på at campere i udlandet, men det sker langtfra hvert år.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis