Loftudtag

Undre mig.
Jeg har et helt alm loftudtag med m1, m2, 0 og jord klemmer. Jeg havde egentlig opfattelsen af at man så kunne koble 2 lamper til hver deres afbryder. Det er måske ikke rigtigt. Jeg er nemlig ved at flytte en lampe og der er konstant støm i m2 uanset om alle afbrydere er slukket. Hvorfor er det sådan

Thomas
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kræver at der er 2 afbrydere og 2 tændledninger til dit loftudtag for at det virker. Det er vist kun et fåtal af lampeudtag der er helt klar til 2 lamper.

Søren O
Den konstante er jo en fase, som typisk bliver samlet i lampeudtag for at løbe videre til stikkontakter og afbrydere.
Men som Søren skriver så kræver det 2 tændledniger hvis du skal have 2 tændinger (og selvfølgelig 2 afbrydere eller 1 kroneafbryder, som stadig kræver 2 tændledninger).

Du skal aldrig gå ud fra hvad der står på klemmer eller hvad farve ledningerne har.. strømmen løber helt fint igennem ledningen uanset hvad farve den måtte ha  
Det er derfor vigtigt at have en polsøger og endnu bedre en spændingstester så du kan finde ud af hvad der hvad, når der rodes med el.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis