Lysdæmper med gamle ledningsfarver - udskiftet fra afbryder

Mit problem er meget lig https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/228966/s/lysdaemper-med-gamle-ledningsfarver:
Jeg skal udskifte en afbryder med grå og sorte ledninger med en lysdæmper magen til den i det tidl. indlæg. Som det ses på billedet sidder der en grå ud for den røde knap med P (jeg gætter på fase) og to sorte i hver sit hul i ved den grå knap.

Jeg ved nok om strøm til at jeg skal stoppe mit gætteri her og spørge nogen der ved noget. Særligt i forhold til de 2 og ikke 1 sorte ledninger når der ikke er dobbelthuller i lysdæmperen.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have den grå over på faseklemmen, og de 2 sorte skal i den klemme med et bølgetegn.
De 2 sorte sidder rent faktisk sammen, da der altid er plads til 2 ledninger i alt el materiel.(sløjfe videre til andre kontakter)
Hvis du kikker nærmere vil du se at der også er 2 huller ved den grå ledning  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak for svaret. Da jeg fik lysdæmperen monteret synes jeg den er for stor til rammen.

De to steder T10-skruerne sidder fast presser de ud på rammen og bunden af lysdæmperen kunne jeg slet ikke få ind. Brugsanvisningen viser at dæmperen sættes ind forfra, ligesom afbryderen, så min konklusion er at dæmperen ikke passer til rammen? LK skriver ellers et sted, at alle moduler skulle passe, men det er måske ikke tilfældet? Huset er fra sidst i 70'erne - skal jeg have fat i en anden ramme og vil den stikkontakt der sidder under dæmperen kunne passe dér?

Din lysdæmper er ikke trykket helt på plads i rammen. Når den kommer på plads, passer den.

fase
Lysdæmperen skal sættes i bagfra, på samme måde som da du pillede afbryderen ud.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
På samme måde som afbryder, men jeg kalder det forfra.
Måske er det vægbeklædning der skal skæres lidt i, en jeg vil nu tro at et "kærligt" dask på skruetrækker vil give resultat i højre side.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ja det er rigtigt det er forfra...
Den skal "klikkes" i, men du skal have løsnet skruerne først. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis det er en gammel dåse, som sidder i væggen, er der det ikke sikkert, der er plads til dæmperen. Der er nogle af de gamle dåser, som ikke er dybe nok.
Det hjalp at tage en rasp og gøre hullet i væggen lige så stort som rammen - så gled begge dæmpere ind med et lille tryk og alle er glade. Tak for alle svarene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis