Vandvarmer, er eco temp for lav?

Hej

Jeg står og skal skifte vandvarmer til sommerhus og har kig på en der har en eco funktion, hvor temperatur er ret lav. Den tænkte jeg var smart til de dage man ikke er i huset. Men er det for lavt med 42-50 grader? Alle steder jeg læser anbefaler ikke mindre end 55 grader. Men hvorfor så lave sådan en funktion i en ret ny model?


-I reject reality and substitute my own.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan virker eco- funktionen? Er det noget man selv skal aktivere?

Går ud fra at det er en el-vandvarmer. Jeg kan nu ikke se den helt store forskel fra blot at skrue ned for den almindelige beholder. Lav evt. et par streger med permanenttusch, så du kan huske indstillingerne. Men hvorfor ikke bare helt slukke for vandvarmeren når huset står tomt.

Sørg lige for en gang imellem at komme op på min. 55o for at undgå ligonella.


Søren O

Hej igen

Eco funktionen er en knap man trykker på. Ja, det svarer vel til at man selv skruer ned for varmen, det er bare en smart genvej.

Man behøver heldigvis ikke at lave streger, da der er digitalt display.

Grunden til at jeg ikke slukker er, at hvis man skal i sommerhus hver weekend, så skulle det ikke kunne betale sig at slukke ifølge nogle kilder. Så tænkte jeg, at man i det mindste kunne skrue lidt ned for varmen.


-I reject reality and substitute my own.

Jeg kan ikke se logikken i at det skulle kunne betale sig at skrue ned for temperaturen men ikke at slukke helt...

Det er vel mere et spørgsmål om komfort, altså om hvor lang tid den er om at varme op.

Der kunne jo installeres en GSM styret kontakt der så også kunne styre varmen i huset.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg går ud fra, at der er nogen der har regnet på, hvornår det kan betale sig at slukke for varmen i vandvarmebeholder frem for at lade den vedligeholde og det tal jeg har set er 5 dage.

Jeg skal ikke have med GSM.

Spørgsmålet gik mere på, om det er ok at lade vandet i varmtvandsbeholder være mellem 42-50 grader eller om det er for lavt. De fleste anbefalinger jeg har set siger mindst 55 grader.


-I reject reality and substitute my own.

Hvis der kun går 5 dage mellem, at du skifter til 55 °C, sker der ikke noget ved det. Men jeg ville også bare slukke for vandvarmeren, når huset forlades.


fase
Annonce

Du sparer helt sikkert mere energi ved at slukke helt, i stedet for blot at skrue ned, men du kunne jo prøve at aflæse din elmåler når du forlader sommerhuset, og så aflæse igen når i kommer. 


Søren O

Så let er det ikke. Det er klart at du bruger mindre strøm når vandvarmer er slukket. Men det kommer jo an på om der bruges lige så meget for at varme det op igen. 

Jeg mener nu at jo lavere temperatur forskel er til omgivende luft jo mindre tab er der / time / dag. Så jeg kan ikke rigtig forstå den logik med de 5 dage. 

Den varme der forsvinder ud ved 55 gr. skal jo erstattes hver dag, og det er mere end slukket  f.eks. dag 2 ved 50 gr. dag 3 ved 45 gr. dag 4 ved 40 gr. o.s.v 

Og ja så skal hele vandvarmer op igen på dag 5. ? ? 

Rent komfort ja måske men skal man bruge varmt vand den første 1/2 time efter ankomst ? ? 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis