Fugt i kælder

Jeg er ejer af et ældre hus fra 1941 med fuld kælder, efter at det er blevet efter isolere og får nye vindue er fugten i kældere begyndt at stige meget ikke alle været er fugt men en side af huset kælder væge er slem. 

Huset ligger ude til vej/fortov så omfangsdræn er ikke en mulighed   

Har læst om vandex og drytech er der andre muligheder ? Og hvilken er bedste evt. Pris ? 

Mvh Søren 

Jeg er ejer af et ældre hus fra 1941 med fuld... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har haft Drytechs løsning i 2½ år (dog leveret af et andet firma). Det havde absolut ingen effekt på fugten i min kælder. Jeg fik dog de fleste af mine penge tilbage, da jeg pillede systemet ned. Jeg har fortrudt, at jeg ikke bare startede med at lave omfangsdræn, da jeg så ville have haft en tør kælder nu - i stedet har jeg spildt år på at gå og vente på en effekt som udeblev.

Hej alle sammen tak for alle svarene har været ved at under søge lidt mere

Det skal siges at jeg syntes at fugten er kommet inden for det side års tid, om det er fordi vi har haft sådan en dejlig våd sommer ved jeg ikke men det er lidt min mistanke. Det kan også være den altid har været der uden at være så høj som nu, det skal siges at det ikke lugter grimt i kælderen.

 Den ene side af huset ligger vej hel op af huset ca 3m  og det hælder væk fra huset, den anden side er der en kælderskakt så man kan gå direkte ind i kælderen. 

Begge sider af huset af ikke direkte våde vægge men salt udtræk, ved siden af kælderskakt er der et rum der er i samme niveau som kælderen og her til aften banket jeg et  hul  i gulvet og jorden under gulvet var meget vådt. Efter at have gravet ned i ca 60 cm begynde der så at komme vand, ikke hel op til kanten men ca 10 cm i bunden. 

Kender 2 som har fået problemer med, at der er mere fugt i kælderen, end der plejer at være. Jeg er overbevist om, at det skyldes, at det har regnet og regnet således, at jorden ind mod kældervæggene har været fugtige uafbrudt i så lang tid nu, at det er begyndt at trække i gennem væggene. De har også oplevet møbler, hvor der er noget, som ligner skimmelsvamp, samt at man kan lugte, at der er mere fugtigt i luften. Ingen direkte indtrængen af vand.


Kurt B. Andersen

Lige en lille opdatering

Jeg end med at banke hul i kælder gulvet og lave en sivbrønd og derefter en pumpe i og pumpe vandet væk, allerede efter 40 cm begynde der at komme vand. Har dog ikke kunne grave hullet dypper end 1,4 meter for der begynde det at skride sammen, det er dog kun tre dag siden så det er svært at sige om det giver noget resultat endnu. 


Det hjælper ikke noget at pumpe vandet væk, det kommer igen. Og er det grundvandsspejlet du har ramt, så kan du ikke pumpe det væk.

Jeg vil tilslutte mig dem der siger omfangsdræn er løsningen. Det er den eneste kendte metode som sikre dig en tør kælder.

Husk på ikke at lufte ud når det er varmt og fugtigt uden for (sommer) For så skaber du selv fugt problemerne.

Der findes diverse løsninger med solfangere, med ventilator der kan blæse lun tør luft ind i kælderen. De bruges også til frostsikring af sommerhuse.  

Jeg regner nu heller ikke med at jeg kan pumpe grundvand væk men forhåbenligt sænke det,har jo ikke før i tiden haft problem med fugt i kælderen. Tror grundvand spejlet er stegen med alt det vand vi har fået i år 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis