Løbebånd, max belastning.

Hej.

Står og skal have købt et nyt løbebånd, og er i den forbindelse i tvivl om strømforbruget, og hvorvidt min el-installation kan håndtere det.

Der står ikke noget om dets strømforbrug i watt, men det har en motor med 3 hk. Nogen der ved, hvad jeg kan forvente, at løbebåndet bruger i watt?

På følgende side fremgår det, at 3 hk forbruger 2237 watt.

http://convertlive.com/da/u/konvertere/hestekr%C3%A6fter/til/watt

Jeg har testet mit gamle løbebånd, der har en motor med 2 hk. Det brugte maksimalt 800 watt ved tophastighed.

På ovenstående side kan man læse, at 2 hk skulle bruge omkring 1491 watt, så når min måling kun når op på 800 watt, ved jeg ikke om informationen på hjemmesiden er den rigtige måde at anskue det på?

Jeg har kigget på min eltavle, og har vedlagt billeder.

http://descargas.futurasmus-knxgroup.org/DOC/GB/Lingg&Janke/9443/Kamstrup_382_205810-559-GB.pdf

https://www.elvvs.dk/p/hager-automatsikring-3p-n-16a-4-modul-mcn616e-175225/

https://ao.dk/hpfi-afbryder-4p-40a-30ma-a-1522025041

https://billigihc.dk/automatsikring-1pn-c-10a-6ka-1m-mln510-1-stk

Hej. Står og skal have købt et nyt løbebånd, og er... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Okay. Du fik ikke lige svaret på mine andre spørgsmål, Fabrin

Så sikringen til venstre, på 16A, den må gå ud til den stikkontakt hvor køleskabet er slået til? Samt komfuret?

Og alt andet kører på én 10A sikring?

Hvis båndet maksimalt bruger 2208W, og en 10A sikring kan klare 2300W, så er 160-200W plus loftlampe vel et problem?

Og hvad siger du, S. Fabrin, indtil jeg får en ny sikring sat i, kan jeg vel godt købe løbebåndet, og så bare lade være med at bruge det ved tophastighed, når nu strømforbrug afhænger bl.a. af hastighed?

Sikringen til venstre er til dit komfur, måske også til vaskemaskine. Jeg kender jo ikke din installation, men lysinstallationen er ikke på den trefasede gruppe til venstre.

Du kan købe dit løbebånd og lade være med at køre på fuld hastighed. Prøv om det virker. der kan ikke ske andet end at sikringen kobler ud, og du skal koble den ind igen.

Det burde ikke tage elektrikeren mere end en halv time plus kørsel at skifte sikringen. Grunden til, at du ikke kan og må udskifte sikringen, er at det er et indgreb i den faste installation. Du vil også være på den side af installationen, hvor du ikke er beskyttet af HPFI relæet. Hvis du kommer rigtig galt af sted, skal du ikke have et løbebånd, men en gravsten.  Den sikring, der er vist, skal selvfølgelig være en 13A og ikke som vist på billedet 16A.

Hvis jeg ikke har svaret på alle dine spørgsmål, kan du så ikke lige stille dem igen?


fase

- "Koble den ind igen". Er det anderledes end at skifte den?

- Hvis båndet maksimalt bruger 2250W, plus det som elektronikken udover motoren bruger, og én 10A sikring kan klare 2300W, og alt mit elektronik kører på den ene, så er 160-200W plus loftlampe vel et problem? Men, hvis man kører under maksimal hastighed, så bruger båndet vel mindre strøm og så går det, det kan der ikke være tvivl om?

Eneste information jeg kan finde om løbebåndet, er fra en manual der ikke er helt præcis samme model, men meget lignende;

Spænding/frekvens: 230 V ~ 50 Hz

Effekt: (DC-motor): 3 hk

Annonce

Dine sikringer er ikke nogle man skifter, men kobler ind igen. Det er ikke sådan, at dine sikringer sprænger, men kobler ud ved overbelastning. Derfor har jeg skrevet kobler ind igen. At skifte en sikring betyder, at man skruer, det der kaldes patronhovedet, ud og skifter sikringen, som i øvrigt kaldes en smeltesikring.

Jeg ville da bare prøve, om det virker. Din motor bruger kun 2250W, hvis den kører med fuld belastning, så prøv det. Jeg kan ikke sige, hvor lang tid det går, fordi jeg ingen kendskab har til den yderligere belastning og varigheden af den.


fase

- Og det er så det man ikke må gøre selv, koble dem ind?

Lad mig lige takke dig for din tålmodighed her, Fabrin

Jo, naturligvis må du selv koble sikringen ind igen efter udkobling. Det er bare en anden måde at skifte sikring på. Det du ikke må er at skifte selve automatsikringen, som er gruppeafbryderen, ud.


fase

Din sikring springer ikke fordi du bruger 2400W i 15 minutter. Den kan svjh. klare 50% overbelastning i 1 time.

Prøv båndet. Får du problemer med sikringen så kan du ringe til en elektriker og få opsat en større sikring. Men der er ingen grund til at gøre det før du ved om du får problemer. Som du selv skriver, så lå forbruget på dit gamle bånd jo langt under det forventede, og det vil det nye sikkert også gøre. Der er forskel på, om båndet skal flytte en mand, som vejer 50 kg eller en som vejer 150 kg. Gør du ikke de sidste, kommer du sikkert aldrig op på max.

Okay, jeg vil forsøge. Jeg takker for hjælpen.

Lige et andet spørgsmål:

Hvor bekymret skal jeg være for overspænding fra sådan en 3 hk motor? Jeg har ingen jordforbindelse her, så en overspændingsbeskytter er ikke rigtig en mulighed.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis