Hpfi udskiftning

Hej lav det selv 👍

Jeg har et hus hvor der er monteret et HFI relæ,jeg kunne godt tænke mig at få den opgraderet til en hpfi type a relæ. Den gamle er monteret i eltavle af standart typen i plast og lige til at komme til.

huset er med 2 faser,uden kraft, men ingen stofledninger og elselskabet har for nylig skiftet måleren   . Jeg indhentet tilbud fra flere elektriker og prisen ligger på 2800-3200 kr for opgaven , som max tager 10min tid . Det er noget svineri syntes jeg 

Jeg har fundet et relæ 

Schneider HPFI Fejlstrømsafbryder.
4P 400V 30mA 40a til knap 340kr 

Er det ikke lige til at skifte, tænker  hvis Man starter med at afmontere faserne først , så nul og montere modsat igen ? Har en del erfaring inden jævnstrøm og elektronik,  er der noget at være opmærksom på

PS.

Nogle elektrikere laver også bremser på biler, også selvom det kan være livsensfarligt.

Hej lav det selv 👍 Jeg har et hus hvor der er... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du ved vel ikke om han skiftede måler med strøm på. Hvis man har de rettigheder kan man klippe plomben under måler og afbryde der, og derefter sætte ny plombe i. Og de rettigheder har elforsyningen naturligvis og måske den autoriserede elektriker. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Man skifter som regel målere med strøm på , for at undgå at kunden mangler strøm sætter man 3 lus over målerledningerne mens man skifter måleren , og så kommer der nye plumber på .og det er jo erfarne folk fra elværket , som ved hvad de laver.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det kan godt være at der kom indlæg i indlægget: Både fra de, som ikke vil være bekendte at skrive om de har kendskab til el i deres stillings betegnelse, og fra de som bedyrer at vide noget om el. 

Karl smart, det er ikke ulovligt at arbejde med spænding på. Hvorfor tror du, der bliver afholdt kurser i L-AUS arbejde. Mit indlæg begynder også med at påpege, at det er nødvendigt med den rette uddannelse og værktøj til at arbejde med spænding på anlægget. Du ved sikkert ligesom jeg, at der er en grænse ved en forsikring på 63A.

Det var/er min opfattelse at trådstarteren ville udskifte sit relæ uanset om, det var lovligt eller ej. Derfor har jeg givet en opskrift på, hvordan det kan gøres med mindst mulig risiko for at komme galt af sted. 

Jeg har selv bruget den metode flere gange, men kender også farerne, og hvordan jeg sikrer mig mod ulykker.

Jeg har dog ikke brugt at skrue stikledningssikringen ud. Det er jo blot at sætte de dertil beregnede isoleringsstykker på de spændingsførende ledere.

At det er ulovligt er jeg fuld ud klar over. Men jeg har før gjort opmærksom på det ulovlige i de forskellige arbejder, som var ulovlige at lave. Det er jeg holdt op med af to grunde. Før det første har jeg fået at vide, at det ikke var lovligheden af spørgsmålet, spørgeren var interesseret i. For det andet, når det var helt åbenbart, at arbejdet ville blive lavet med eller uden de råd (ikke kun fra mig), der blev givet, og med hvad deraf fulgte, er det blevet min opfattelse, at jeg ligeså godt kan give det råd, som jeg synes om, uden at tage hensyn til om det er aut. arbejde eller ej. Jeg ved ikke alt, men de råd , jeg giver er givet ud fra den bedste overbevisning om situationen, ud fra den beskrivelse, der er givet. sommetider taler vi ikke samme sprog, men lidt spørgen til situationen gør jo tit, at vi kommer til forståelse.



fase

Husk sikkerhedsbriller   


 

Nu er jeg på L-AUS kursus hvert år, og sjovt nok, bruges der en del tid på at fortælle at man så vidt mulig skal få afbrudt, så arbejdet er spændingsløst.   


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Hvis du har skruesikringer i gravstenen er der heller ingen undskyldning for ikke at tage dem ud først, vent til det ikke regner mere


 

Fabrin....... det jeg mener med at det er ulovligt at arbejde med spænding på er at der skal være visse samfundsmæsige eller produktions omkostninger som gør at der må arbejdes med spænding på , og her kommer  L-AUS ind i billedet , det skal være  L-AUS uddannede elektrikere og med  L-AUS værktøj .

Hvis fru Jensen skal have skiftet HFI afbryderen så skal det ske spændingsløst ellers er det ulovligt , eller bare udskiftning af en stikkontakt skal ske spændingsløs , i mine unge dage som triker arbejde vi som regel med spænding på , det var bare naturligt , og selvfølgelig fik man nogle rap over fingerne , men det var betingelsene................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Nu var det ikke mig, der skulle have skiftet et HPFI relæ, og skulle jeg have skiftet det, havde jeg gjort det  uden at spørge her. Der kan være andre ting, jeg har brug for at spørge om.

Ja det er ulovligt at skifte HPFI relæet selv, men når trådstarteren giver udtryk for at ville gøre det selv, er det stadig min mening, at det er bedre med en anvisning, som giver de færreste changer for at komme galt afsted end slet ingen anvisning. 

 Mit svar skulle selvfølgelig have været:" Det må du ikke selv lave", og derefter at have fået svaret: "Det var ikke det, jeg spurgte om." 

Hvis du graver lidt i tidligere tråde, vil du se, at folk har skiftet målerramme med spænding på, har brugt stikledningssikringern som forsikringer installationen, og derefter har spurgt om råd. Ud fra det har jeg givet mit råd. Desforuden har jeg gjort tydelig opmærksom på, hvilke kundskaber og værktøjer, der skulle anvendes. 

je_ns, hvis du aldrig arbejder med spænding på anlægget, hvorfor får du så et opfølgningskursus på L-AUS reglerne. 

Men om ikke andet har mit første indlæg haft den (ønskede) virkning, at trådstarteren er blevet gjort på, at han var ude i et ulovligt ærinde.



fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis