Mål om jordspyd virker

Har banket et jordspyd i jorden som kun skal tilsluttes en enkelt stikkontakt. Hvordan ved man om jordforbindelse er ok.

Har banket et jordspyd i jorden som kun skal... Vis hele indlægget
58 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har ingen diagram...fra motoren er der monteret et 3 leder kabel...som de kræver at en elektriker monterer en 3 ben stikprop på ffor at garantien dækker.

Det er noget specielt at ALLE herinde siger at det et noget vrøvl montør udtaler, men montøren fastholder sit udsagn.




Jeg vil gætte på, at det treleder kabel, du omtaler, har farverne Brun , Lyseblå og Gul grøn (som i virkeligheden hedder grøn/gul). Det betyder, at du har to ledere til forsyning af den fjernstyrede motor. Den tredje leder (gulgrøn) er en beskyttelsesleder, som, hvis der er forbundet rigtig i din markise, kun har forbindelse til metalliske dele af markisen, så du er beskyttet mod at få livsfarlige stød ved fejl på markisen. Jordforbindelsen tjener kun til at beskytte dig og må ikke bruges til andet. Heller ikke til styring eller drift af markisemotorer. Den højeste spænding og strøm, du kan blive udsat for ved fejl er 50V og 30 mA inden HPFI relæet kobler ud anses for ikke at være livsfarlig.

At montøren påstår at jordledningen indgår i driften af motoren er godt og gedigent vrøvl og viser manglende kendskab til forbindelse og styring af motoren. I CE godkendelsen er det beskrevet at markiserne og deres styring overholder gældende regler mht. maskindirektiver osv. 

Før jeg får et diagram at se, hvoraf det fremgår, at jordforbindelsen indgår i driften af motoren, må jeg fastholde min mening om, at jordforbindelsen kun er der for at beskytte mod farlig stød ved berøring.


fase

Hvis der er nogen der har en faglig ekspert viden vil jeg gerne høre om det. Hvis jeg kan dokumentere at markise firma bare bruger det som 'falsk ' krav, synes jeg ikke det er iorden.Hvis Der er nogen der kan hjælpe med en faglig dokumentation vil jeg bede om det og endnu engang tage kontakt til firma. Det er helt i orden at der lovgivningsmæssigt er krav jordforbindelse. Men at påstå at motoren tager skade uden jordforbindelse er ikke i orden hvis ikke det er sandt. Alle herinde er uenig med montøren. Har montøren ret vil jeg selvfølgelig beklage min tvivl på hans viden. Håber nogen er så sikker i deres sag at jeg kan bruge den over for firmaets montør.

Nu har flere elektrikere incl. mig selvl bedyret, at motørens påstand ikke er rigtig. Jeg er så sikker i min sag, at jeg har tilgode at se et diagram, der viser, at jordforbindelsen er nødvendig til andet end beskyttelse mod farligt stød ved  overgang i motoren. Så indtil vi får et diagram at se, er påstanden, at montøren er forkert på den.


fase

Min uddannelse er elinstallatør og med ja faktisk  lige i disse dage 50 års erfaring fra jeg kom i lære. I de sidste mange år som maskine reparatør. Jeg ved at flere af de andre deltager i denne tråd har nogenlunde samme baggrund. Så jeg mener ikke der mangler ekspertise. 

Hvis der overhovedet bliver afledt en strøm som kan mindske motor strømmen vil dit HPFI relæ slå fra. Så kun et diagram kan overbevise om noget andet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg har en enkelt gang været ude for, at en "klikson" brugte jordledningen, som den ene leder, det var på en pumpe.

Det kunne måske være samme med markisen, dog giver det vel stadig ikke mening at der skal være jordforbindelse. Udover selvfølgelig altid er en god ting, med en jordforbindelse, og især da når det drejer sig og udendørs udstyr.


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for opfølgning på mit spørgsmål....godt at få bekræftet at det er faglige kompente personer der udtaler sig og ikke kun almindelige gør det selv folk. Derfor vil jeg nu tage kontakt til firmaets montør og og bede ham fremlægge diagrammet for motor, så vil jeg vende tilbage, når og hvis de vil udlevere det. Tak for interresen for at besvare spørgsmålet, det glæder mig.

Du kunne jo starte med at fortælle hvilken model det er. Måske kan der findes oplysninger på nettet- Du skal huske at du startede tråden bare med jordspyd måle problematikken, og så senere nævnte markise. Alle svar henfører jo til det der er oplyst, samt vores egen erfaring. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det handler om en Debel Markise model Madrid

Der ikke vist noget diagram i montagevejledningen (det var heller ikke ventet). Endvidere er der ikke gjort opmærksom på, at forsyningen skal være med jordforbindelse. Der er gjort opmærksom på, at installationen skal fortages af en installatør. Det betyder ikke, at der skal laves jordforbindelse, hvis installationen er så gammel, at der ikke var krav om jordforbindelse på det tidspunkt, installationen blev lavet.


fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis