Overgang i køkken - voldsomt stød?

Er ikke sikker på, hvor indlægget skal være? Så nu bliver det her. 

Var i går i et mindre industrikøkken, hvor der i den grad blev uddelt øretæver, når man rørte kaffemaskine og stålskab samtidig. 

Har før blevet ramt af 220V fra lampeudtag og stikkontakter, og ja, det giver rap over nalderne. 

Følelsen i går var nærmere som at blive slået med bat på samtlige dele af kroppen  på én gang...! 

Hvad kan problemet være?

Er ikke sikker på, hvor indlægget skal være? Så nu... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du skriver og fortæller lidt om, hvad der var galt, når strømfordeleren har været og fundet og udbedret fejlen.


fase
ev elmand skrev den 19-06-2017 19:33:19

Jeg vil godt prøve at forklare mig lidt ud af nogle myter. 

Når man får stød ved overgang til jord er det ALTID 230 volt, uanset om det kommer fra store maskiner eller små maskiner. Men som Fabrin nævner så er det overgangs modstanden der betyder noget. 

Står du hjemme på et trægulv eller tæppe vil jeg til enhver tid kunne røre ved 1 fase (don`t try it at home) uden at mærke noget som helst. En anden ting mange har prøvet er noget der ligner at stikke fingeren op i en fatning eller på den samme hånd få forbindelse til fase og nul og det er så måske med tørre fingre. Det mærker man meget selv på trægulv eller stige, men KUN i den finger / hånd det går ud over, derfor ikke livsfarlig. 

Står du i et cafe køkken, det er dig der står med opvasken og eller på anden måde har fugtige hænder, og rører ved en maskine med overgang med den ene hånd og noget med jordforbindelse med den anden, så er der rigtig lagt op til at du kan mærke det. Strømmen går igennem armene og derfor forbi hjerte regionen. ( det er lidt værre venstre arm => fod.) Det er meget smertefuldt og farligt, fordi det kan give hjerte flimmer eller stop. 

 Med mindre man er ovre i stor-industri, hvor der kan være maskineri der kører på højspænding, men her skulle folk også gerne vide hvad de har med at gøre.

Kraftværker f.eks. har fødepumper  og kul møller (drevet af el-motorer) der kører på 32kV

Har selv arbejdet med el-motorer på 6.6kV på skibe.

Transport anlæg kan være bygget med 690V, og dermed 400V som fase spænding. Flere vindmøller er også 690V, så det er en sandhed med modifikationer du kommer med der. :-)


 

Kender du nogen distributionsanlæg her i kongeriget, som har højere spænding end 400/230V. Det skal være et stort anlæg, før man går op i spænding til kaffemaskinen og komfuret. Så Eriks forklaring er OK, fordi den er gældende for  lægmand. Ved de spændinger, du taler om, må man gå ud fra, at det er personale, der ved, hvad det drejer sig om.


fase

Stensen jeg tror du skal enten læse hvad jeg skriver eller gå din elteori igennem igen. Naturligvis kan man få et stød med en højere spænding. Det forekommer jo på billedrøret i de gamle fjernsyn, på tændtransformatorer i oliefyr, på elektrisk hegn til kreaturer, tænding på bensinmotorer og måske endda på tænding på en lighter. Dette var bare nogle eksempler.

Men det er jo ikke det vi taler om her. Det er kogeplader, opvaskemaskiner og des lige, hvor den forkerte opfattelse er at ved 400 v får man højere spænding i for hold til jord. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu er vi langt væk fra trådstarters spørgsmål , men hvad skulle være fordelen med 32Kv til en motor , jeg syntes kun at se problemmer med sikkerhed , 32000V det er meget .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Fordelen ved højspænding til motorer er den mindre strøm. Hvis du har en motor, der er stor nok, er det en fordel med højspænding. Den sidste motor, jeg havde opsyn med var på 720 HK. Den blev forsynet fra sin egen transformer med 3kV. Sådan en starter og stopper man ikke hvert minut, men omstyrer ventilerne til den blæser, den trækker. Sikkerhedsmæssigt ser jeg ikke nogen problemer af den simple grund, at der helt faste regler for arbejde på højspænding. 


fase

Man vikler højspændingsmotorer på sådan en måde at der ikke er stor spænding imellem naboviklinger. Ellers skulle der ekstrem stor isolering på lederne. Men ud imod motorkappen skal der naturligvis isoleres grundigt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

s. fabrin og ev elmand.

JEg arbejder PT i vindmølle tårne, hvor vi har flere spændinger ind over i CEE stikkene:

55 L-PE

110 L-N (L1-L2)

115 L-PE

230 L-N

400 L-PE

690 L1-L2

Her ud over har vi et DC-link også, hvor der kan komme op mod 1100VDC.

Af disse spændinger, er det kun den sidste det ikke er muligt for "dum i arbejde" at komme direkte i kontakt med (f.eks. med skruetrækker op i CEE stik)


Der er mindst 2 anlæg i Esbjerg by der kører på 690/400V, så der kan du få dit stød til PE på 400V, også som "læg mand".


Men det er da rigtigt, at det er meget få køkken installationer man er gået op i 690V. OG dermed er dit udtalelse indirekte korrekt ev elmand, at man i DK højst kan få stød af ~230V (L-PE) for average Joe.


Og til tråd-starter: Jo højere spænding, jo større strøm, jo kraftigere føles støddet i kroppen.

DC slår hårdere end AC, og man kan derfor ikke tåle lige så stort et stød i jævnstrøm som i vekselstrøm.

De 30mA som dit hpfi skal slå fra ved, er pga. det siger diverse offentlige myndigheder at "kroppen kan tåle" uden at dit hjerte vil tage skade ved et stød hen over hjertet.


 

De fleste af de større spændinger på industrianlæg, er ikke med jordet stjernepunkt. Men ellers har du da ret i at der er mange specielle ting rundt i vores el-verden.

Din sætning " jo højere spænding jo større strøm " Er naturligvis rigtig, men langt fra fyldest gørende, da spænding normalt ikke har betydning i disse tilfælde, da den ved overgang her altid er på højst 240 V Så det er overgangs modstand der har den største indflydelse. 

Fuglene sidder jo også fint på højspændings luftledninger ( hvis der er nogen tilbage ) Der er der en spænding på 10.000 - 400.000 volt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis