Kondensatorer i pillefyr.

Hej til Jer.

Det er med vilje at jeg poster spørgsmålet her da det ikke drejer sig om fyring som sådan. Jeg har haft mit pillefyr nu i 5år. og her forleden ophørte den første af 5 kondensatorer med at fungerer. Det er alm kendt at de har en begrænset levetid. Men det jeg så gerne vil vide er om levetiden for disse står i forhold til hvor meget motoren den sidder med er aktiv eller de bare bliver gamle. Tænkte om man bare skulle bytte dem alle ca hvert 4. år så man ikke stod der at en gik medens man var på weekend i januar.

På forhånd tak.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Det er med vilje at jeg poster... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tipper på det er denne her fætter kovas har https://www.hedestoker.dk/3627_kondensator.html?gclid=CKeukKKesdMCFQ6Usgod_UYH_A

Hej og godmorgen.

Frank det ligner meget den jeg skal bruge, men hos mig er den på 1uF jeg ved så ikke om det er bedre for den er da 20kr billigere end den ved ekopower. Men det undre mig at du synes at det er fjollet at tænke i forebyggende udskiftning af dele. jeg fyrer ca for 10000kr om året så hvis man kunne undgå stop pga udbrændte kondensatorer som ville koste ca 250kr hvert 4.år så syntes jeg at det er billigt i forhold til hvis det sker om vinteren når man ikke er hjemme. Jeg syntes ikke det er livrem og seler men bare alm omtanke. Hvis vi antager at de under alle omstændugheder brænder af så er det jo bare en eller anden mindre procentdel af levetiden som man ikke får med. Jo jeg har osse eltænder og lejer til blæser liggende.

Ps. Jeg kan godt forstå at billeder altid bliver postet som pdf (som er møg besværligt for os som vil se dem) for når man prøver med den rigtige billed ting så får man konsekvent en meddelelse som lyder i retning af at denne filtype ikke er tilladt. Så først når man siger ok til det og går videre så bliver billedet uploaded. Det kunne virkelig gøres bedre i den nye udgave som vist kommer.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jo jo.. folk skal selvfølgelig gøre som de selv finder bedst, men nu spurgte du ind efter andres meninger. 

Selv har jeg et lille lager af reservedele så jeg ikke står i den situation og komme til at fryse en hel vinter-weekend. Og lige mht. en kondensator, så er det jo ikke sådan (mig bekendt) at den går itu fra den ene dag til den anden, det sker over tid hvor den får svære og svære ved at sætte el-motoren igang i den den rigtige omdrejningsretning. 

Ps. Hvilken kondensator du skal bruge afhænger af om det er til en 10 - 20 -25 watt gearmotor. Og er det til en blæser findes der vist kun en type. Iøvrigt tager det heldigvis under 10 sek. at skifte en kondensator, klip ledninger på den gl. og muffe dem sammen på den nye.  

Pps. Jeg går næsten ud fra det er et NBE-pillefyr du har.   

Hej Frank.

Det er i orden at du syntes at min tankegang er tosset Men det var egentlig ikke det jeg spurgte om. Hvis jeg læsre mit første indlæg igen. Mht. kondensatoren så var det ikke det jeg oplevede. Det var den til den interne pillesnegl og om aftenen kørte fyret da jeg hældte piller på og så var den gået i stå om morgenen. Du kan sikkert ha ret hvis det er en blæser, hvor det ikke er meget kraft der skal til. Men der er 4 motorer som alle har noget start modstand så jeg tror at enten så kan de  (motorerne) starte eller osse kan de ikke.

Men tosset eller ej så når de nye  kommer, så skifter jeg alle sammen, mærker dem hvor de er fra så jeg kan bruge dem som back up, så vil jeg se om de nye  holder 4 år mere. Alt andet lige er de sansynligvis lige så gode som de gamle.

Ps. Hov der var noget du skrev som jeg ikke så først. Nej det er ikke et NBE pillefyr. det er et Ekoheat 1500. Og på dette fyr er det ikke helt så nemt at komme til. jeg tror det tog mig 6-7min at skifte den første, Den til den externe snegl har jeg ikke fundet endnu, men dem til røgsuger og rensefjeder er det som du skriver, når først toppladen er af.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Ok, ja Ekoheat er vist lidt mere omstændig. Jeg tror ikke at man kan pejle sig ind på hvor langt levetid en kondensator har - det svinger vist meget. Men en ting er sikker (især ved intern snegl) har der været for varmt f.eks. pga. tilbagebrand/for varmt skaktemperatur, dør den straks. 

Men f.eks. ved gearmotor til ekstern snegl, oplever jeg da at kondensatoren blot mister kraft over tid (og ikke formår at doserer korrekt pillemængde), for til sidst at stoppe helt, hvis den ikke bliver udskiftet. Det samme gør sig gældende med blæseren.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis