Søger råd til maling af loft i badeværelse!

Hej alle!

Jeg har lige købt en lejlighed, hvor forhenværende ejer har installeret et nyt badeværelse. 

Han blev dog aldrig færdig, og nu står jeg med et gipsloft, der skal spartles og males!

Men eftersom det er i et vådrum, har jeg brug for nogle råd. 

Hvordan spartler/fuger og maler jeg bedst i et vådrum og hvad skal jeg købe af materiale?

Jeg er også i tvivl om, hvordan jeg håndtere de forholdsvis store "huller" mellem væg og gipsloft.

Håber nogle kan hjælpe mig

Venlig hilsen Rikke

 

Hej alle! Jeg har lige købt en lejlighed, hvor... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rikke - de fleste af indlæggene er sådan set udmærket.
På billedet virker det ikke som om gipspladerne er med forsænkning (Ville i øvrigt have foretrukket en "vådrumsplade", da et badeværelse, afhængig af udluftningsmuligheder, godt kan producere en del fugt.)
Normalt vil det kun være et problem, hvis en normal gipsplade står direkte på et badeværelsegulv - det har jeg som taksator for et forsikringselskab oplevet og da smuldrede pladen totalt forneden.
Skulle jeg foreslå en beskrivelse på udførelse af arbejdet på dit loft ville det være som følger.
Start med at dække fliser og gulv grundigt af.
Da jeg går ud fra at der ikke er forsænkning i gipsplade overalt men at de er opsat med stødning nogle steder. - Derfor vil jeg foreslå at du begynder med at fjerne oprifter i papbelægningen - og som tidligere nævnt anvender en vådrumsspartelmasse som eks. Flüggers sandplast LW.
Der skal skrabespartles a' flere omgange (måske 3 gg) det foreslår jeg fordi denne type, modsat almindelige sandspartelmasser, tørrer rimeligt hårdt op og at du der ved vil får et større arbejde med at slibe ujævnheder væk hvis du ikke har prøvet at spartle før - jeg vil IKKE overveje, hverken ilægning af "papirfugestrimmel" eller armeringvæv her.
Når dette er klaret, støvsuger du/fjerner støvet, grunder med forankringsgrunder, også langs kanterne, hvor der skal fuges med en "udeakrylfugemasse" - det kan du gøre efter de efterfølgende behandlinger, men før færdigmaling.
Så vil jeg foreslå at du opsætter glasfilt i vådrumsklæber og efterfølgende påfører en gang vådrumsklæber oven på filten - hvis det skal være ekstra stærkt kan du påsætte et glasfilt ekstra, men det plejer kun at være nødvendigt på vægge! - Husk lidt mellemslibning med eks sandpapir nr. 120 (100 kan også gøre det)
Til slut ville jeg ofre en ren akrylplast, som fås fra glans 5 (mat) og opefter.
Lad endelig være med at bruge fingrene til opsætning af filten men brug helst en vævspartel alternativt en tapetbørste eller sågar en let fugtig svamp, bruger du fingrene river du dig p.gr.a. indholdet af bittesmå glaspartikler.
Brug evt eengangshandsker når du arbejder - både vådrumssp.massen og vådrumslimen kan være svært at få af fingrene.
Når du har lagt fugen på langs kanterne, bør du inden den tørrer trække efter med enten en gummispartel eller en svamp, hvor du har trykket vandet godt ud - men gør det kvikt uden for meget vand, ellers forringer du fugemassen.
Orla Nautrup nævner den lille gipspjece "Hvor går grænsen" som er en slags bibel for os håndværkere til at beskrive hvordan gipsen opsættes så de overholder det som kaldes "indfaldskrav" med efterfølgende udfaldskrav overfor maleren. - jeg tror blot ikke at du vil få så meget ud af den undtagen hvis du entrerede med en håndværker!
Du er velkommen til at vende tilbage hvis du har spørgsmål - det er rigtigt som det er sagt at en medarbejder hos eks Silvan, kan være dygtig nok, de kan jo være farvehandleruddannede, men det er jo nok bedre at spørge os andre, som trods alt er faguddannede og udført i tusindvis af M2 lofter/vægge.
Vidste du at du hos flere farvehandlere kan få rabat hvis du er medlem af deres klub?
Mht til glasfilt kan du få det afskåret så du kun får det du skal bruge, med et mindre tillæg (vist nok 10%) bl. a. hos Flügger's egne butikker, muligvis også de malermesterejede.
M.v.h.
Den gamle maler
Paul

PTG
Hej Paul
Det er temmelig rystende at du kan anbefale at man springer papirremsen over (armeringsvæv er gået ud for mange år siden).
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Orla N. - har helt ret hvad angår alle større flader - men vi skal jo ikke skyde gråspurve med kanoner - som jeg opfatter det er der her tale om "et frimærke" af et loft - ingen belastning som på vægge og værelselofter - er du mon opmærksom på den meget store debat der har kørt i vores medlemsblad fra Danske Malermestre, hvor af det fremgår at Flügger og andre måtte trække deres produkter tilbage for en tid - men nu melder ud at de med nye materialer igen har styr på det? - Så med de titusindvis af M2 gipsflader jeg har behandlet også iflg gipspjecen - aldrig haft problemer - jo der var et tilfælde med nogle billige polske plader hos en kunde hvor forsænkningerne ikke var dybe nok - der var desuden fejl på gipsspartelmassen - men til brugeren brug papirfugetape til alle større flader med belastning men på dit lille badloft - nej! - god vind

PTG
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også