Opmure bryggersmøbel

Hej Forum.

Vi er i gang med at renovere et bryggers og er nu klar til at få lavet et møbel med bordplade og vask. Jeg tænkte at opmure dette i porebeton multiplader da jeg har set flere lave nogle rigtig flotte ting med dem.

Jeg har dog et par spørgsmål før jeg føler mig tryk til at kaste mig ud i opgaven.

Tanken var at jeg ville lave 3 mure på gulvet, fæstne til bagvæggen med murbindere i form af søm og lægge en bordplade oven på dette, fæstne med hyldeknægte og montagelim mellem murene og bordpladen.

Murene skal mures direkte ovenpå et flisegulv, kan det holde? Eller er der nogle forholdsregler man her skal tage?

Der er er fald i gulvet mod et afløb, ville det være fint at bruge fliseklæben til at rette dette af med så det første skifte byggeplader står i vater?

Vil den blå lip være fin til formålet?

Vil det være holdbart at mure nogle hylder imellem murene også af porebeton?

Hvor tykt lag fliseklæb skal benyttes mellem gulv/porebeton og mellem pladerne af porebeton?

Ja det var en del spørgsmål og jeg håber i kan hjælpe mig med mit projekt :-)

 

Hej Forum. Vi er i gang med at renovere et... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo de fåes også i helvægs elementer, men det er ikke alle der har dem på lager fordi de som regel bliver leveret som læs direkte på den plads de skal bruges.
Jo brug bare mørtel, men som sagt, lige inden du lægger mørtlen så giv gulvet en stribe klæb og så mørtlen oven på. Det er kun fordi din konstruktion er forholdsvis lille jeg ville være sikker på at det hæftede på gulvet. I nybyg bruger man det ikke men det er fordi man kan ikke rykke med konstruktionen ennda selvom det står på murpap og man i princippet burde kunne skubbe det hele. Men det kan man bestemt IKKE :-)

km
Ok, så er det nok derfor jeg ikke kan finde dem på nettet :-) Problemet med hylderne tror jeg måske bare skal løses ved at sætte små trælister på væggene som hylderne så kan hvile på.

Jeg giver gulvet en tynd stribe klæb, her går jeg ud fra den blå lip jeg har er fin nok til dette, og så et tyndt lag mørtel oven på igen.

Nu er jeg lidt nysgerig efter hvorfor jeg skal vælge denne fremgangsmåde. Er det fordi limen hæfter bedre på fliser end mørtel, og mørtel hæfter bedre på pladerne end limen? Eller hæfter limen bedre på fliserne, og hvorfor så ikke bare bruge limen til det hele?
Jeg er ikke mistroisk overfor din metode, jeg prøver bare at lære hvorfor man gør som man gør :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja limen hæfter på fliserne. Du kan hvis du bruger mørtel direkte, bare give den et ganske let slag når det er tørt og så står du med blokken i hånden. Du kan også bare bruge lim men så er du nok nødt til at bruge kiler for limen kan ikke bære blokken hvis du nogle steder har feks 10-15 mm under. Hvis du har skåret blokkene så de passer med faldet kan du bare nøjes med lim.

km

Lim / mørtel.
Lim hæfter rigtig godt på alle dine flader, men limen er ikke god til at have tykke fuger. Det vil sige at hvis du ikke har lavet dine kiler,( som beskrevet ovenfor) meget præcise, så er det godt at have mørtel til at udligne eventuelle huller. Så ved at bruge fliselim til hæftning, og mørtel imellem så får du fordelen af begge produkter. Men hvis du er præcis er fliselim alene ok.
Du skriver at du vil lægge hylder på trælister.
Jeg har lige lavet en bruse skillevæg med 50 mm multiblokke, som skulle stå 615 - 630 mm fra den eksisterende skæve mur. Jeg brugte kun fliselim under nederste. bagud borede jeg ind i muren til armering 1 cm under overkant af blokken. Så kan armering hygge sig i en lille rille fyldt med lim, uden at genere lægning af næste blok.

Øverst afsluttede jeg med en hylde.
Den blev kun limet på, og så med jernarmering.
der blev boret 10 mm huller ind i muren, samt tilsvarende ind i kanten af hylden. Der blev så proppet fliselim ind i hullerne og til sidst blev der efterladt et stykke 8 mm armeringsjern i alle huller. Det hele blev naturligvis understøttet med et bræt /træliste indtil det var hærdet op.
Man kan også skrue lange skruer 45 grader nedefra så det kan holde hylden. De spartles så efter til sidst


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Et godt råd jeg fik af en arkitekt engang, var altid at trække tandspartelen på den lange led så striberne lå langs med i stedet for på tværs. På tværs kunne man risikere nogle steder at kunne kigge tværs igennem fugen/væggen. Nok ikke den store betydning for dit projekt ☺ dog. Mere hvis man laver en ydermur. ☺

km
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det viste sig faktisk da jeg begyndte at måle med tommestok og vaterpas at der ikke er nogle problemer med fald i gulvet alligevel. Møblet kommer til at stå lige akkurart udenfor faldets område, så det letter jo arbejdet en hel del. Jeg lavede en prøveopstilling af blokkene til den ene væg, og selv oppe hvor bordpladen kommer til at være var det i vater, så ingen problemer her :-)

Som i nok har gættet har jeg ikke prøvet det her stykke arbejde før, men føler mig ganske sikker på det nok skal gå godt med jeres rigtig gode hjælp, men der kommer nok et par "dumme" spørgsmål undervejs.

Når jeg skal påføre lim på blokkene, så er en tandspartel vel den bedste måde at sikre man får den korrekte mængde lim på blokkene og at man trækker på langs med blokkene som foreslået ovenover?

Det med hylderne og armeringsjern var en rigtig god ide, men om jeg kan få det lige er jo spørgsmålet :-)
Din midlertidig understøtning skal være lige. Så lægger du hylder ned på uden lim, og borer ind igennem væg og ind i kant af hylde. Så er der jo mærket præcis op i den første.
Den løftes op, og den ved siden af lægges i, så kan der bores den anden vej til den. Hvis du ikke kan lirke hylder den når der er jern til begge sider, så er det ok at have en rille op fra undersiden i hylden, som bliver udfyldt med lim.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så blev vi færdige, nu mangler der kun de sidste smådetaljer hist og pist.

Jeg syntes selv resultatet blev ganske fint, men det var ikke gået uden jeres hjælp.

Mange tak for jerse hjælp, råd og vejledning :-)

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også