Udskifte eksisterende ventil

Hej forum
Vi lukker for vandet til vores udendørsvandhane i kælderen. Her er der en stopventil med aftap. Ventilen er fra husets opførelse og har set bedre dage. Både det at få lukket for vandet, men også det at få tømt rørene er ved at sidste udkald.
Derfor vil jeg skifte ventilen til en ny stophane med aftap.
Sådan en: http://www.vvs-eksperten.dk/ventiler-aftap/kuglehaner1/kuglehaner/med-aftap/kuglehane-aftap

Men hvordan får jeg skilt rørene ad midt på en streng?
Er det noget med, at jeg er nødsaget til at skære røret over én gang, så man har hul, udskifte delene og eftflg samle med en kompressionsfitting?
Pft
Hej forum Vi lukker for vandet til vores... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Anders_H på 30-12-2016 08:59
Men hvordan er det, jeg lægger billeder op? Skriver fra iPhone.

Aner ikke hvordan du gør det fra din telefon. Men overføre du billederne til en normal computer og bruger en almindelig internetbrowser, skal det gøres fra den udviede editor og vælg øverste ikon til venstre.  

Du må ikke bruge sorte rør i en vandinstallation, som det er blevet nævnt her i tråden, det skal være ganvaliseret jævnfør dansk lovgivning hvis og så videre.    

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det lyder kompliceret med Unioner o. lign.

Normalt ville jeg blot skille rørene fra vandhanen og tilbage til den ventil, som du vil udskifte. Derefter kan det hele samles igen i omvendt rækkefølge. Det forudsætter selvfølgelig, at rørene fra vandhanen til din ventil ikke har alt for mange fittings.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg tror du skal ringe efter en der kan og må udskifte din stophane.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.


Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/2931' class='af-profile-link'>efry</a> på 30-12-2016 16:52
<p>Det lyder kompliceret med Unioner o. lign.</p>

<p>Normalt ville jeg blot skille rørene fra vandhanen og tilbage til den ventil, som du vil udskifte. Derefter kan det hele samles igen i omvendt rækkefølge. Det forudsætter selvfølgelig, at rørene fra vandhanen til din ventil ikke har alt for mange fittings.</p>

Det ville jeg også, men rørene går lodret gennem hulmur (fra kælderniveau til gadeniveau), så jeg kan ikke komme til det hele. Jeg ville faktisk have monteret en udendørs frostfri vandhane, så jeg var fri for ventilen i kælderen, men jeg kan ikke komme til vinkelstykket (lodret i hulmur til vandret til vandhane).
Jeg kommer stensikkert ikke til at gøre det selv, men jeg vitterligt hader ikke at vide, hvad der skal gøres (også så jeg bagefter ved, hvad der er gjort). På den måde kan jeg finde priser på delene og estimere et tidsforbrug samt en pris på opgaven.

Nu til dags bruger man ikke sådan en stophane med aftap til udvendig vandhane. Det virker jo kun hvis du husker at få tappet vandet af din udendørs hane inden frosten sætter ind. Man bruger en hane hvor selve lukke mekanismen går ind igennem muren så det lukkes inde i varmen men rest vandet løber selv af.  tryk her for et eksempel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Se lige:

...men rørene går lodret gennem hulmur (fra kælderniveau til gadeniveau), så jeg kan ikke komme til det hele. Jeg ville faktisk have monteret en udendørs frostfri vandhane, så jeg var fri for ventilen i kælderen, men jeg kan ikke komme til vinkelstykket (lodret i hulmur til vandret til vandhane).

Jeg har set hvad du skrev. Men det må jo så findes indendørs altså rørene / vinkelstykket

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så jeg skal banke hul i min indermur? Nyistandsatte, fuldspartlede og malede vægge? Hellere en ny ventil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også