Asbest? Og i så fald fjerne selv?

Jeg er ved at renovere lidt i kælderen i et hus vi flyttede ind i sidste år fra 1930. Jeg har ikke super meget forstand på emnet asbest, men det lader til (af hvad jeg kan læse rundt omkring) at man skal tage det "pissealvorligt" for lige at understrege alvoren i det jeg har læst ...

 

Det drejer sig om nogle rørføringer, vand og gamle (tror jeg) gasrør, der ikke bruges længere. Der er hul mange steder i gazen og derfor vil jeg bare gerne have det helt væk. De fleste rør er blevet blottet i tidens løb. Så der er ikke mange meter rør med isolering tilbage, men jeg ved ikke om jeg tør gå igang, eller om jeg overhovedet burde gå igang med det???

 

Jeg har vedhæftet nogle billeder.

Billede 1-3. Kraftig rørbukning, hård grålig masse blottet for gazebind (tror dette er asbest)

Billede 4-5. Lige rør. løs rockwool/glasfiber agtig konsistens (tror dette bare er stenuld eller? Det brune papir er det asbestpap?)

 

Hvad siger i?

 

Jeg er ved at renovere lidt i kælderen i et hus vi... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lisse74 skrev den 11-03-2021 21:18:36

Hej feverdream dit danske er helt fint og mange tak for fif og dine gode råd :-) der er dog asbest i nogle gamle varmerør fra 1937 og der skoen trykker lidt hvor kæresten og jeg er uenige da han vil bruge byggetilbud.dk både til renovering og fjernelse af rør med asbest hvorimod jeg ikke har særlig meget lyst til at bruge noget der hedder byggetilbud til fjernelse af dette 

 Hej Lise. Måske du har fået det hele fjernet af saneringsfirma.

Men hvis det stadig er aktuelt ville jeg kontakte et saneringsfirma og et firma der kan teste (pr sted) alle de steder du gerne vil renovere. Er der asbest så indhent tilbud om sanering. Når alt så er renset/fjernet. Så kan du buge byggetilbud til VVS arbejdet.

Det er ulovligt at arbejde med asbestsanering indendørs medmindre man har den rette uddannelse (hvilket meget få alm håndværkere har) og det rigtige udstyr/afdækning udsugning mm. Desværre sker det ofte hvilket både brancherne og politikerne gerne vil gøre neget ved. Snart komemr de rogså en certificeringsordning. Brancheorgnisationerne har selv meldt ud at langt de fleste håndværkere ved intet eller mege tlidt om asbest.

Alt bygget eller renoveret frem til 1989 vil have anbest forskellige steder i boligen. De oversete steder ifm med renovering er ofte fliseklæb (obs ifm. renovering af badeværelse), tagbelægning, rørisolering, vinylgulve og andet gulvbelægning. Efter slut 1970erne var det meget sjældent indenfor brugt grundlet lovgivning.
Men først i 2005 blev asbest forbudt i DK alle steder  - også i andet end boliger. 


Love er minimumsiveauet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også