Helt sikkert ikke lovligt: reparere ledning

I behøver ikke fortælle mig det: jeg er klar over man ikke må.

Men, lad os nu lade som om man skulle gøre det sikkert alligevel!

Jeg har været så dum at bore lidt i en ledning til en stikkontakt. Det er er ganske almindeligt gråt kabel med 3 ledninger i. Jeg har ridset det grå plastic af, og jeg kan se kobberet på nul og jord. findes der en måde at reparere dette på, som er sikkert?

Kablet løber under et gulvbrædde (dør mellem 2 stuer, borede hul til slå for døren) og jeg kan kun 'dryppe' noget ned på det. Har overvejet silicone fuge...

Det rigtige er jo selvfølgelig at skifte den, men det er ikke lige muligt i dette tilfælde. Jeg har afmonteret ledningen i stikket før (og der er heldigvis kun et stik der er berørt af det her), så der er ikke nogen fare på færde lige nu.

Har ikke tænke mig at reparere det hvis det ikke kan gøre sikkert.

I behøver ikke fortælle mig det: jeg er klar over... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af S. Fabrin på 13-05-2016 01:14

Må vi lige være fri. Har du nogen anelse om hvad vi beskæftiger os med? Vi er fuldstændig enige om at, hvis kablet havde været trukket i rør, så var det bare at skifte det ud. Jeg har nu under renovering af en boligkarre set hvad elektrikeren lavede. Det ikke det, jeg ville betegne som godt håndværk men lovligt arbejde, som Erik også beskriver det. Da jeg for mange år siden var i lære, skulle installationerne udføres, så de kunne udskiftes uden væsenlig beskadigelse af bygningsdele. Det er jo ikke lige det, du beskriver, når du vil "smadre" væggen. Få nu lært at lave et ordentlig stykke håndværk. Hvorfor vil du have samlingen på kablet dobbelt isoleret, når kablet ikke er det.

 

fabrin, du mener ikke det er nødvendigt at kablet er dobbelt isoleret inde i vægen???

 

 


 

Jo selvfølgelig skal et kabel være dobbelt isoleret, men det er det jo også.

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

je_ns, hvor kan du se på kablet, at det er dobbelt isoleret, du ved to kvadrater inden i hinanden? Det du mener med dobbelt isolering er, at lederen er isoleret og at der er en kappe uden om. Der findes dobbeltisoleret ledning. Der findesr ledning med to lag isolering, men det er noget helt andet.

kuchenmeister, Når man laver en krympemuffe, opbygger man et isolationsniveau, som svarer mindst til kablets isolationsniveau og ikke mere. Isolationsniveauet svarer til mindst 750V. At der er to lag isolation,skyldes at det ene lag isolerer lederne fra hinanden, og det yderste lag samler lederne under en kappe, så det ligner kablet. I princippet kunne du nøjes med laget omkring lederne, hvis der kun skulle tages hensyn til, om der kunne ske kortslutning, men det skulle jo gerne ligne kablet.


fase
jamen så skal vi da bare til at trække 1.5 pvl gennem husene uden rør.
hvis det kun er relevant at se på isolationsnieauet.
det er da også meget nemmere.

så det er også lovligt at trække løs pvl uden rør?


 

Skrevet af kuchenmeister på 16-05-2016 08:20
jamen så skal vi da bare til at trække 1.5 pvl gennem husene uden rør.
hvis det kun er relevant at se på isolationsnieauet.
det er da også meget nemmere.

så det er også lovligt at trække løs pvl uden rør?
 

Jeg tror ikke, at jeg i mit svar har givet udtryk for, at det er lovligt med kun leder isolation og ingen kappe. Jeg har i svaret givet udtryk for, at lederisolationen skal være på samme niveau som det oprindelige. Desuden skal lederne omsluttes af en fælles kappe, som udgøres af den yderste del af krympemuffen. Det kan være kappen om lederne i et kabel eller ledere trukket i rør. Dette betyder, at det ikke er lovligt at trække PVL uden kappe i form af et rør.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Til Kuchenmeister: >så er det lovlig at trække løs pvl uden rør< JA DET ER DET DA BESTEMT (i Ukraine f.eks,)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var også lidt for sjov
lød bare som om at s.fabrin sagde noget lignede
ved ikke om det bare er mig der misforstod et par af hans indlæg

er godt nok stoppet som Elektriker her d. 1 febuar for at prøve noget mere spændende men husker stadig lidt ;D

 

Hele denne tråd starter jo nogenlunde med sætningen >gider ikke høre det er ulovligt, det ved jeg godt<

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også